APOLOGIE VAN EEN ACTEUR

(De onverwachte man)



------------------------------------------------------------------
Newsgroups: nl.kunst.theater
Date: Wed, 29 Mar 2000 15:44:26
From: DirkJan (diedjee@dds.nl)
Subject: Re: Apologie van een acteur 
------------------------------------------------------------------


Hai Marinus,

Op Tue, 28 Mar 2000, Marinus schreef:

> > En Marinus, niet te expliciet.
> > Verpak een idee in een verhaal, of zet het
> > om in een handeling, in een dialoog...

> Vindt het nu eerlijk gezegd wel een erg uitgebreide 'opdracht' 
> voor tussendoor worden, maar goed... ik zal mijn best doen. :-)

Kijk: ik ben begonnen met een vrije opdracht in de groep te
gooien. Daar kwam niet zoveel uit, want dan raken de mensen
gelijk in verwarring omdat ze niet weten wat ze dan moeten doen.
En dus leek het me beter om wat meer structuur en wat meer
aanknopingspunten te geven. Niet dat ze gebruikt hoeven te
worden, of dat je niet een geheel eigen idee mag leveren,
want ze zijn alleen bedoeld als mogelijke kapstok, als een
verzameling losse kloes. En wellicht zit er dan iets tussen
waardoor bij de lezer een creatieve vonk overslaat.

Ik ontving nog een mailtje van Els de Reiger die voorstelde 
om er een substantiele vrouwenrol in te schrijven. Ze
vond mijn idee van de barjuffrouw ("zeker grote borsten,
lange benen en blond haar?") slecht. Ze begreep misschien
wel de dubbele bodem, maar ze ziet liever een sterke vrouw
op het toneel die die 5 kunstenaarsegootjes eens even goed
de oren zou wassen. Els: "Het gaat ook niet om de oorlog,
om joden of om nazi's, maar het gaat inderdaad over hun
ongekende en ongeremde ijdelheid waardoor ze geen enkel
middel schuwen om hun eigen ego-doelen te verwezelijken.
Gaat het niet over een controversieel toneelstuk, dan
vinden ze wel wat anders om op te kunnen gaan staan.
Het zijn domme, ijdele mannetjes die 't nooit hebben 
kunnen verwerken dat zijn geen kinderen, geen mensen
kunnen creeren. En daarom creeren ze hun eigen goden
en demonen. En tegen die dominante waanideeen moeten wij
on als vrouwen -en de vrouw in het stuk- tegen teweer 
stellen."

Aldus Els de Reiger die zich momenteel voorbereid om
een mogelijke vrouwelijke personage aan het geheel
toe te voegen...

Groet,

DirkJan

Ik ben het een beetje met haar eens, al was het alleen
maar dat mijn kredo-kritiek voor het millennium de
drie O's zijn: Onverschilligheid, Oppervlakkigheid en
Opportunisme. Daar moeten we eens hard tegenaan gaan.
En niet door het te bestrijden, maar door er zelf
wat tegenover te stellen: engageer u, werp u zelf
eens in de diepte en hou met geduld, toewijding en
doorzettingsvermogen de verbeelding in ere!

En Paul moet niet zo meijeren...

;-)


------------------------------------------------------------------
Newsgroups: nl.kunst.theater
Date: Fri, 31 Mar 2000 16:48:06
From: dirkjan(diedjee@dds.nl)
Subject: Re: Apologie van een acteur 
------------------------------------------------------------------


Hai Marinus,


[ Ik kon ff niet posten omdat de nieuwsserver van DDS plat was ]

Op Wed, 29 Mar 2000, Marinus schreef:

> Even snel.....

> Is het geen idee om deze vrouwenrol een abstracte grootheid te
> laten uitbeelden als 'De maatschappij' of 'Het geweten'. voor
> mijn part 'Moeder Aarde' (hebben we gelijk een uitgelezen
> mogelijkheid om een eventuele parallel het riool / het vuil & de
> stad een plaats geven) of gewoon 'Moeder', die kunnen namelijk
> goed oren wassen....

Ik suggereerde al eerder een mogelijke rol van de moeder van Jules.
Daar zat Jules namelijk erg mee in de knoop, met zijn afkomst. Maar
je hebt gelijk met je suggesties, die moederrol kun je
symboliseren.
Maar dan moet je dat dus niet expliciet doen (had ik al eerder
geadviseerd), maar juist verpakken in een concrete vrouwenrol.
Creeer gewoon een vrouw en laat uit haar woorden en gedragingen
onderhuids blijken dat de vrouw iets symboliseert. Zie je hoe het
precies andersom kan?

> En als Moeder Aarde toevallig blond is, lange benen heeft en 
> grote borsten... tja... dan moeten we het daar maar mee doen,
> lijkt me :-)

Ik ontving hierover nog een suggestie van Marleen Greubels. 
Zij stelde voor om de bardame te laten spelen door Manuela Kemp. 
En dan niet als referentie dat Manuela Kemp een of andere vrouw
speelt -bijvoorbeeld Marilyn Monroe-, maar dat Manuela Kemp,
zichzelf speelt. Net als de andere karakters. Ik ken Manuela
Kemp niet, maar ik vond het wel een goede suggestie.

> En... Als een van de mannen een komische rol zou moeten hebben, 
> wie zou dat dan moeten zijn?

Keuze te over Marinus: Jules, Johan, Rainer en Freek... Harry
is niet zo'n lolbroek. 

Groet,

DirkJan

Marlies Greubels stelde verder voor om op enig moment,
bijvoorbeeld op het einde, het theatrale van de voorstelling
te doorbreken door te laten zien hoe de voorstelling in
elkaar zit en dat het allemaal maar vooropgezette komedie
is. Dan zie je Jules even uit z'n rol vallen in een gesprek
met de regisseur bijvoorbeeld... Mmm...

Een laatste idee van Marlies waren -ze studeert voor mode- 
een paar suggesties omtrent de kleding, ook niet onbelangrijk.
Ze stelde voor om de kleding in de tinten grijs-zwart-wit-
keki en bruin te houden. Jules een bruin pak/jas en dito
hoed. Johan een zwart pak met witte, openstaand overhemd.
Rainer draagt een zwarte broek met daarop een wit onderhemd
zonder mouwen. Freek draagt een gek pak waar alle kleuren
in voor komen en Harry draagt een mooi keki pak van dik
corduroy... Allemaal goede en bruikbare ideeen. Met dank
aan Marlies dus...

En kan iemand wat meer vertellen over Manuela Kemp.
Ze schijnt ook te kunnen zingen en stevig te kunnen
drinken... ???


------------------------------------------------------------------
Newsgroups: nl.kunst.theater
Date: Fri, 31 Mar 2000 17:50:49
From: DirkJan (diedjee@dds.nl)
Subject: Re: Apologie van een acteur 
------------------------------------------------------------------


Op Thu, 30 Mar 2000, Marinus schreef:

> Ik vind het eerlijk gezegd een interessante zienswijze. 
> Maar zegt het nou iets over kunstenaarsego's (Volgens Els) of 
> mannen in het algemeen (Volgens Paul) of over de schrijfster
> (Volgens wie?)?

> Het zou eventueel misschien mogelijk kunnen zijn dat wij als
> mannen (om het dan maar even op die manier te interpreteren)
> nooit hebben kunnen verwerken dat we geen leven kunnen creeren.
> Maar wat heeft dat dan met domheid of ijdelheid te maken? Die
> opmerking komt toch echt van 'de vrouw' volgens mij.

Nou, ik kan dat wel uitleggen denk ik. Omdat mannen geen kinderen
kunnen krijgen gaan ze wat anders creeren. En waarom willen mannen
creeren? Om rijk en beroemd te worden, om voor de eeuwigheid
bewaard te blijven, om zoveel mogelijk vrouwen te bestijgen, omdat
een man toch wat moet doen als hij zelf geen leven kan dragen en
baren...

Ach ja mannen. Ik weet er alles van, ik ben er zelf ook een. ;-)

> Dat er mannen zijn met dominante waanideeen zal ik niet gaan
> betwisten, maar laten we eerst even beslissen of dit ook geldt
> voor een, meer of alle 5 de mannen in het stuk.

Bovenstaande geldt voor alle 5. Bedenk ook dat het alle 5
uitzonderlijke ouwehoeren zijn, de een nog erger dan de ander. En
maar kletsen, zeuren en flamen over zichzelf en anderen. En
luisteren ho maar! Daar zou de rol van Manuela goed van pas
komen... [Roept Harry Manuela bij zich en vraagt: En, heb jij al
kinderen? ;-]

De meeste personages zal iedereen wel wat zeggen, maar wisten
jullie dat Rainer een ongekende destructieve todsucher was?
Mijn god, dat die door het zuipen en gebruiken door nog een
aantal meesterwerken wist te maken, is hoogst opmerkelijk.
Hij heeft met opgewekte doodsdrift zichzelf doodgedronken.
Er kwam dan ook een reactie van Paul Thiele binnen die
voorstelde dat alle 4 de heren door Jules naar de hel
zouden worden gezonden. Net als Hamlet die er ook de oorzaak
van was dat hij door zijn al dan niet gespeelde waanzin,
alle hoofdpersonages de dood in heeft gejaagd. Tja, er
zit wel wat in, maar een suggestie van Bram Terlingen
vond ik aardiger. Hij zou graag 'een soort van God
boven de personages plaatsen'. En vervolgens kwam hij
op het concrete idee om de hele setting te verplaatsen
naar een weeshuis in de jaren 50. De personages zijn
5 lastige, opstandige weeskinderen geworden en die
zich afzetten tegen het rigide regime in het weeshuis
en tegen de directeur van het instituut. De directeur
noemen ze God en als plot van het stuk gaan ze een
moord op de directeur beramen. Onderwijl zien we de
jongens in hun onderling geruzie. Jules is natuurlijk
de gek van het stel... ;-)

Dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal. Het
kan, maar dit stuk moet ook verder. Zeker als je
bedenkt dat een virtuele opvoering staat gepland
voor eerste paasdag. Dat is al over een paar weken...

Groet,


DirkJan

Drie min of meer actuele berichtjes: Freek de Jonge
heeft een tijdje terug ook gezegd dat hij niet snapt
waarom Doesburg het stuk weer wil opvoeren, en
zei dat Doesburg van de affaire zelf een 'stoofpot'
zou moeten maken. We hebben natuurlijk nog lang geen
stoofpot, maar het fornuis staat in ieder geval wel
aan... Verder heeft Johan Doesburg onlangs de premiere
van het stuk De Meisjes van Genet moeten cancelen en
verzetten omdat het acteursechtaar Pleuni Touw en
Hugo Metsers zich uit de productie terugtrok. Het
schijnt om een ruzie met een andere actrice te gaan.
Interessant en vervelend, maar laten we dit niet
verder gebruiken. Geen toneelstuk in een toneelstuk.
Het is al ingewikkeld genoeg. En tot slot heeft
iedereen vast gelezen dat Harry Mulisch zijn lidmaatschap
van de VPRO heeft opgezegd vanwege de Hitler-parodie
van Rob Muntz. Munzt reageerde laconiek met de
opmerking: ach die mannen zijn over 10 jaar dood.

Mmm... Het zou wel vervreemdend kunnen werken als
tijdens het stuk ineens Robby Muntz als Hitler
zijn silly walk over het toneel uitvoerde...
Dan weten we zeker dat Harry er direct van door
gaat...

Nee, slecht idee.