---------------------------------------------------------------- 
Subject:      Herpost:"Herpost: Hoezo Toeval"
From:         FoXoF 
Date:         1997/04/18
Newsgroups:   nl.eeuwig.september
---------------------------------------------------------------- 


Dag Nespellertjes,

Zoals jullie vast niet hebben opgemerkt -maar Elle wel- zaten er in mijn 
herpost nog een aantal volslagen toevallig verkeerd afgebroken regels. En 
omdat ik eigenlijk niets aan het toeval wil overlaten, post ik 't nog een 
derde en laatste keer. Ik hecht veel waarde aan 't getal 3. Maar 't is 
echt de laatste herpost. Uiteraard heb ik er nog wel wat aan toegevoegd 
om Elle wat meer inzicht te geven in mijn diepe, eenzame zieleroerselen.

En BTW, moesten jullie ook niet altijd lachen om huisgemaakte 8-mm 
zwembadfilms, wanneer de film achteruit werd vertoond en die dikke 
tante Truus als een sierlijke ballerina uit het water op de springplank 
terugveerde? Of kennen jullie die scene uit een aflevering van Pipi 
Langkous, waarin de heldin van de grond af, zo een 5 tal meters in de 
boom springt? Ach ja, mensen en vooral kinderen houden ervan om bedrogen 
te worden.

--------------------------------------------------------------------------- 
dsf09)(*)*jcsx-Mk_+8)458*()&*Smsd-asfisd-0fgs-g089sgksg=sdg8)_*ickwe09fikj_
)*r32ir2309-i)_(I)(C7034 ()&^*^AD*(7dsjd12-34u2-38515648)(*9&*%^&SDH@(3092u4
Mksdlf9)*M:DO_+)+_9d=-0923954lt=-o)9KJX)(IJM230IR02I3RK_)I80987JO+_K_K0-0-kkl
--------------------------------------------------------------------------- 
        

     "Als ze me niet geloven, dan zeg ik gewoon dat ik een leugenaar ben"
      FoXoF
                    

Op Tue, 15 Apr 1997, FoXoF schreef:

  >  Lieve medeschepselen,

  >  Ter attente attentie plaats ik hierbij een herpost met aanvullend 
  >  commentaar op mijn eerder gepostte 'Hoezo Toeval'. Er is -toevallig- 
  >  wat mis gegaan met de regellengte, dus dan nog maar een keer. Ik
  >  ontving nog wel een reactie van elle@provider.nl en waar ik in 
  >  deze herpost nog even wat op antwoord. 

> > In God geloof ik niet en mijn ziel dat is mijn droom; hier en nu.

  >  Elle schreef, "hoezo 'mijn ziel dat is mijn droom', wat is dat nu
  >  voor quasi diepzinnigheid." Kijk, met droom refereer ik niet 
  >  zozeer aan een irreele werkelijkheid - bijvoorbeeld aan een 
  >  onmogelijke wensdroom of aan een nachtmerrie- maar ik betrek de 
  >  droom erbij omdat het een geestelijke staat is waarbij je zelf zowel
  >  de bedenker, maker, speler en toeschouwer tegelijk bent van een 
  >  'eigen' gedroomde werkelijkheid. En daar gaat 't me om, om het 
  >  creeren van een werkelijkheid waarbij je zowel deelnemer als 
  >  toeschouwer bent. Dus niet alleen na elkaar, maar tegelijk! En dat 
  >  kan dus uitstekend op usenet. 

Pinokkio had, voordat hij door een goede fee tot jongmens van vlees en 
bloed werd omgetoverd, alleen maar houtpulp in zijn hoofd en kon eigenlijk 
niet denken. Hij dacht dan ook nooit na. Wanneer ie voor een tweesprong stond 
dan koos ie voor de richting waar z'n neus naar wees. Het toeval was zijn 
lot en wie zich op het toeval richt, die komt vroeg of laat altijd in de 
problemen terecht. Al was het alleen maar omdat de waarheid en de leugen 
in een concequent toevallig landschap hetzelfde zijn. En dat waren ze ook 
voor die arme Pinokkio. Pinokio onttrok zich aan het menselijke ideaal 
van doelgerichtheid om het toevallige te onderkennen en om te leren van 
toevallige fouten en ervaringen. Daarom hou ik zo van Pinokkio.

> > Een voorbeeldje: Een man stapt zonder kaartje uit in de metro op het 
> > station Nieuwmarkt. Er is perroncontrole en de man krijgt een boete, 
> > maar hij geeft een vals adres op. De dienstdoende opsporingsbeambte 
> > van het GVB krabt zich achter zijn oor, omdat de leugenaar nu net, 
> > exact *zijn* adres heeft opgegeven...

  >  Elle schreef, "Dat lieg je, dat is nooit gebeurd". Inderdaad het 
  >  curieuze voorval heeft niet op de Nieuwmarkt plaats gevonden, maar
  >  maar het incident als zodanig is al jaren bekend in de Toeval-literatuur.

Een schrijver die een toevalligge, onwaarschijnlijke gebeurtenis nodig 
heeft, gebruikt die doorgaans om z'n intrige kloppend te maken. En juist 
daardoor wordt zijn verhaal ongeloofwaardig. Schrijvers beelden dan ook 
nooit de echte werkelijkheid af. Ik wel.

> > Toeval bestaat ook als je 'm niet waarneemt. Wanneer iemand op vakantie, 
> > in een klein cafeetje, ergens aan een haven in Zuid-Mexico, zijn  
> > broer uit Australie ter sprake brengt, en vervolgens de deur van 
> > 't etablissement uitwaggelt en nietsvermoedend zijn 'broer' 'par 
> > accidence' passeert, maar hem  dit ook geheel niet opvalt, en dat 
> > ook de broer zijn broer niet herkend -cogito ergo sum-: dan ook zonder 
> > de herkenning en de bewustwording van deze 'gepasseerde' ontmoeting 
> > is er -vanuit een punt buiten de aarde waargenomen- nog steeds 
> > sprake van een exentrieke toevalligheid. Ook al is die door geen van de 
> > twee broers waargenomen. 

  >  Dus Elle, wanneer ik geen Nessers van gezicht zou hebben gekend, en de 
  >  Nessers kennen mij zowiezo niet, dan nog zou het een toevallig toeval
  >  zijn geweest -en is het dus ook- dat wij elkaar zo in groepsverband bij 
  >  de Leeuwenrots troffen op een gewone zondagnamiddag.

> > Wat schiet me nog meer toevallig te binnen. Ff denken.  

> > O ja. Vorige week zondag. Zondagmiddag, zo rond half 5. Voor mij en mijn
> > compaan was 't niet zo bijzonder. Ik bedoel, we komen er wel vaker, zelfs 
> > heel geregeld mag ik wel zeggen. Enfin. We nemen een ijsje en lopen 
> > een stukje door, en ineens zijn we een beetje omsloten door een 
> > clubje mensen. Wat dertigers van het peper en zout soort. 

> > Als ik niet dit of als ik niet dat, dan had ik ze me nooit herrinnerd. 
> > Maar ik weet de gezichten nog steeds heel goed, ook nu een week later. 

> > "Ja maar, meneer de oudehoer, wat wilt u nu zeggen...?" 
 
> > Ok. Ja, maar het zal toch niet waar zijn?  
> > "Wat dan"
> > Wat dan? Dat ik dus al die Nessers in een klap heb gezien, 
> > en dat ze om me heen stonden, vorige week zondag!!! 
> > "Welnee." 
> > Welja, vrees ik. 
> > "Maar waar was dat dan?"
> > Ja, dat bedoel ik. Ik stond daar gewoon al. Ik heb ze niet gevraagd om 
> > om me heen te komen staan bij de wilde dieren. 
> > "Wilde dieren?"
> > Ja, de wilde dieren, de katachtigen, de leeuwen om precies te zijn! De 
> > leeuwen van Artis. Zondagmiddag 6 april 1997, 16:45 uur. En dan komt 
> > FoXoF de X'en en Aco's van Nes tegen! Met en zonder kinderen, met en 
> > zonder eigen vervoer. 
> > "En wat vond je er nu zelf van?"

De meeste mensen associeren toeval met het begrip 'onvoorspelbaarheid'. 
Interessanter vind ik het verband tussen toeval en 'onnoodzakelijkheid'. 
Juist het onnoodzakelijke, de soms volledige overbodigheid van 
toevallige gebeurtenissen brengen bij mij een esthetisch genot 
teweeg. Het doorvoelen van de 'onnoodzakelijkheid' leidt niet alleen tot 
een emotie, maar kan ook leiden tot creativiteit. Vervolgens kan je die 
creativiteit weer aanwenden om zelf een toevallig universum -groot of 
klein- te creeren. Maar ik ga nu niet alles verklappen, want ook een 
goochelaar vertelt niet hoe zijn trucs in elkaar zitten.

  >  Elle schreef dat ze 't met dat toeval wel mee vond vallen. Want wat 
  >  was er nu zo overdreven toevallig aan deze ontmoeting? En bovendien, 
  >  merkte ze terecht op, misschien waren het niet allemaal Nessers. 
  >  Daar had ze gelijk in, maar het echte, smakelijke toeval zat hem niet zo 
  >  zeer in de al dan niet voltallige aanwezigheid van de GNP (Geheime 
  >  Nes Politie), maar in het feit dat ik in ieder geval naast een paar 
  >  Nessers (ik hou 't dus zelf op een man/vrouw of 8), voor de eerste keer, 
  >  uitgerekend voor een rotsachtige verblijfplaats van 2 leeuwinnen en een 
  >  grote leeuw. Precies daar. We stonden erbij en keken er naar, allemaal 
  >  tegelijk.

De beste goochelaars vind ik die, die er ogenschijnlijk niets van bakken, 
maar uiteindelijk de toeschouwer met een terloopse ontknoping versteld 
doet staan.

  >  En dan Elle, stel je voor dat ik dan zeg, 'Pstt... heeft er iemand van 
  >  jullie een vuurtje voor me?' De oudste van 't stel stopt haar sjekkie in 
  >  haar andere hand en haalt een aansteker uit haar zak. Ik moet me 
  >  diep vooroverbuigen en doop mijn sigaret in de vlam. Ik neem snel 
  >  een diepe haal, blaas uit en fluister in haar oor, 'Roep jij is ff 
  >  al die vriendjes van je bij elkaar. Doe maar, je zal 't zo wel 
  >  zien'. Dan sta ik weer rechtovereind en wacht schaapachtig af. Het 
  >  groepje komt dan benauwend om me heen staan en dan zeg ik -slik, trek 
  >  aan sigaret, slik-: 'Hai, ik ben FoXoF'. 

  >  - Kun je 't nog volgen Elle? -

  >  Dan zou ik dat dus openbaar maken op nog geen -pak 'm beet- 10 
  >  meter afstand van drie hongerige leeuwen! Stel je voor dat Verhoeven er 
  >  tussen zit, of die grote broer van txtbreed (txtbreed heb ik overigens 
  >  daro niet gezien en bovendien had ze gemeeld op die zondagmiddag). Ik ben
  >  echt met de schrik vrijgekomen die middag.

Deelnemer en toeschouwer, A en B, slachtoffer en dader, wit en 
zwart, lurken en posten, hyena's en wilde honden, Laurel en Hardy, 
engagement en onverschilligheid, mannen en vrouwen, kippen en eieren, 
geest en lichaam, vlees en vis, droom en werkelijkheid, FoXoF en ik.

  >  Dus beste Elle, over die toevalligheid zou ik niet te lichtzinnig 
  >  denken. En 't kan ook zo'n bron van inspiratie zijn.

Noodlottige, maar toevallige gebeurtenissen kunnen zo diep bij mensen 
ingrijpen dat zij zich onmiddelijk bekeren tot een geloof. Mijn 
sacrale Nesontmoeting bij Artis heeft mij echter nog verder 
verwijderd van iedere geloofsovertuiging.

> > Groet,
> > 
> > FoXoF

Pinokkio heeft nooit bestaan. In het echt. Maar toch had ie een echte 
vader. Niet Gepetto, maar de schrijver Goldoni was de grote oorzaak van 
zijn toevallig noodlot. 

  >  En nog een groet aan Elle,

> FoXoF


> > "Zoo-Watcher"

> > *
> > Raadsel:

> > "Wie het maakt, die wil 'm niet, wie 'm koopt die krijgt 'm niet, en wie
> > 'm heeft die weet 't niet."


En nog een allerlaatste groet,

FoXoF

--------------------------------------------------------------------------- 
dsf09)(*)*jcsx-Mk_+8)458*()&*Smsd-asfisd-0fgs-g089sgksg=sdg8)_*ickwe09fikj_
)*r32ir2309-i)_(I)(C7034 ()&^*^AD*(7dsjd12-34u2-38515648)(*9&*%^&SDH@(3092u4
Mksdlf9)*M:DO_+)+_9d=-0923954lt=-o)9KJX)(IJM230IR02I3RK_)I80987JO+_K_K0-0-kkl
--------------------------------------------------------------------------- 










Oplossing raadsel: een grafkist