THE ROLLING STONES 8 AUGUSTUS 1964 KURHAUS SCHEVENINGEN

Het Parool - 11 april 2012 - Unieke foto's van de Stones in het Kurhaus - tekst Peter van Brummelen - foto's Jan de Hont

Unieke foto's van de Stones in het Kurhaus

Nog geen kwartier duurde het. De rel die al de hele dag in de lucht hing, brak uit toen de Rolling Stones hun zesde nummer inzetten. Stoelen vlogen door de lucht, een kroonluchter kwam naar beneden. Bewakers en agenten deelde rake klappen uit en er werd zelfs politie te paard ingezet. De schade bedroeg naar schatting 15.000 tot 20.000 gulden. Het was het eerste optreden van de Rolling Stones op het Europese vasteland en ze zouden het nooit meer vergeten. Geen popconcert op vaderlandse bodem is zo veelbesproken als het Kurhausoptreden van de Stones, dat geldt als het Nederlandse begin van de jaren zestig. In veel kranten en tijdschriftartikelen en radio- en tv-programma’s is vaak en uitgebreid teruggekeken op dat krankzinnige kwartiertje. Toen de redactie van Andere tijden vorig jaar in een archief onbekende filmbeelden van het concert vond, was dat groot nieuws. Er leek verder niets meer te ontdekken, maar nu blijkt Jan de Hont, destijds gitarist van de Amsterdamse groep De Maskers (van hits als La Comparsa en Ik heb genoeg van jou), tijdens de repetitie voor het Kurhausconcert foto’s te hebben gemaakt van de Stones. Al die jaren bewaarde hij ze in een envelop, die elke verhuizing overleefde. Maar dat hij met die foto’s iets bijzonders bezat, ontdekte de gitarist, bijna zeventig nu en door zijn activiteiten in de popmuziek slechthorend, pas onlangs. “Ik ben een actief facebooker,” zegt De Hont, die als zoveel oud- Amsterdammers in Almere woont, “Toen een vriendin op Facebook haar toegangsbewijs voor het Kurhausconcert liet zien dat ze al die jaren had bewaard, dacht ik: verrek, ik heb nog foto’s van de repetitie van dat concert. Dus daar heb ik er toen ook één van op Facebook gezet. Ik kreeg zoveel reacties dat ik al snel begreep dat ik iets speciaals had.”

Op de huiskamertafel spreidt hij ze uit, de zestien foto’s die hij op de middag van8 augustus 1964 maakte in het Kurhaus in Scheveningen. Het is uniek materiaal. De Stones zien er echt piepjong uit en lijken volkomen ontspannen. Toen golden Mick Jagger en de zijnen als langharig tuig, met de ogen van nu bezien lijken het keurige jongelui. De foto’s bevatten geen enkele aanwijzing voor de rel die ’s avonds zou uitbreken in het Kurhaus. Hoe kwam De Hont bij de repetitie terecht? “We zouden met De Maskers aanvankelijk in het voorprogramma staan. Later ging dat toch niet door en als goedmakertje had onze platenmaatschappij Artone geregeld dat we bij de repetitie aanwezig mochten zijn.”

Een groot fan van de Stones was De Hont niet. “Ik was van het Beatleskamp, en dat ben ik eigenlijk nog altijd. Ze hebben goede nummers hoor, de Stones, maar ze halen het toch niet bij die van de Beatles. Ik weet nog dat ik voor de eerste keer een foto van de Stones zag. In de etalage van Concerto hing die. Ik wist niet wat ik zag: wat een lelijkerds! Als je nu naar die foto’s kijkt, snap je het niet meer, maar toen vond bijna iedereen de Stones vies en goor, haha.” Hij speurt de foto’s af. Ziet als kenner precies op welke instrumenten en versterkers de Stones speelden. “Zie je het? Een paar Voxjes, daar had je genoeg aan in die tijd. Maar die versterkers gingen dan wel voluit. Mijn gehoorbeschadiging moet ik in die tijd hebben opgelopen.” Het meest onder de indruk was De Hont bij de repetitie van Brian Jones. “Een beetje geheimzinnige figuur was dat. En zijn haar vond ik wel mooi. Moet je kijken, wat een goed kapsel.”

Wat opvalt, is hoe ontspannen het eraan toegaat op de foto’s die De Hont maakte. “Dat komt doordat er tijdens de repetitie ook filmopnames werden gemaakt. Af en toe werd de boel even stilgelegd en dan kletsten de jongens wat met elkaar of ging Mick Jagger op het podium zitten. Wie die opnames maakte? Geen idee eerlijk gezegd.”

Volgens Erik Davidse van de Nederlandse Stonesfanclub Shattered moet de cameraploeg van TV Noordzee zijn geweest, de televisiepiraat die uitzond vanaf het REM-eiland. Dat er iets bewaard is gebleven van tijdens de repetitie gemaakte filmopnames lijkt Davidse sterk. “Noordzee had van Paul Acket, de organisator, exclusief toestemming het concert te filmen. Maar toen de makers de beelden aan directeur Joop Brandel lieten zien, sprak die een banvloek uit. De REM was een positieve zender en zou nooit zulke rotzooi laten zien. Vandaar dat we later altijd dezelfde stukjes film hebben gezien, tot de volledige film vorig jaar werd teruggevonden in het Rotterdams Gemeentearchief.” Bij de archiefvondst waren geen filmbeelden van de repetitie. Jan de Honts foto’s zijn er dus de enige overlevering van. Zeker voor amateurfoto’s zijn ze verbazend goed. De Hont lacht. “Met dank aan Famous Artists! Dat was een Amerikaans instituut, dat schriftelijke cursussen aanbood. Tekenen en schilderen kon je er leren, maar ook fotograferen. Ik zie de cursusboeken nog voor me, met van die dikke kartonnen kaften. Je moest opdrachten uitvoeren, waar je dan later een schriftelijke beoordeling voor kreeg.” En wat vond men bij Famous Artists van zijn foto’s van de Stones? “Nee man, die heb ik nooit opgestuurd. Die waren echt voor de lol. Voor die cursus fotografeerde ik vooral landschapjes en kerken.”