Twitter

DirkJan Vos - d.vos35@chello.nl

Amsterdam - Den Haag 1960

Zelfgemaakte account-look

DirkJan Vos - 3e plaats Twitquiz 2014
Radio - Geen tv - Jazz - Soul - Pop -
Vader - VegetariŽr - Voormalige tevreden
roker en drinker

Amsterdam - Den Haag 1960
www.dejongenskamer.nl
Geregistreerd in april 2014

Klik voor selectie eigen tweets 2016-2017 - Actueel - De Jongenskamer

In het voorjaar van 2014, bijna twee jaar geleden, ben ik aan Twitter mee gaan doen. Ik had een hoop bedenkingen, beperkingen en voorbehouden, maar ik dacht, rondkijken kan altijd. Aldus.

Ik werd vooral een volger, een volger van met name het nieuws, taalaccounts, muziek en radio, film en literatuur en daar doorheen allerlei mensen die daar wat over te melden hebben. Aanvankelijk volgde ik ook een behoorlijk aantal opiniemakers, maar die heb ik later bijna allemaal ontvolgd. Daar ligt niet mijn interesse en ze vormden een grote bron van ergernis.

Maar naast het volgen, wil je zelf ook twitteren. Ik heb maar tachtig serieuze volgers en waarvoor en waarom zou je steeds maximaal 140 tekens de wereld in willen slingeren? De competitie tussen aandacht geven en aandacht vragen. Aandacht geven is makkelijk, aandacht vragen en ook krijgen een stuk moeilijker. Ik weet er inmiddels alles van. Ik tweet of reageer in principe nooit negatief, is zinloos en bederft je levensvreugde.

Heel aardig aan Twitter vind ik de foto's die worden getweet. Kan van alles zijn, vaak mensen onderweg. Ik ben ook gek op foto's van borden met eten erop. Een veel voorkomend genre.

Ik heb ook YouTube-clips getwitterd. Zinloos, klikt niemand verder aan, maar het laat iets zien van je profiel, van je voorkeuren. Linkjes worden sowieso heel weinig aangeklikt, ongeveer vijf procent, vaak ook minder.

Ik volg ook wat cabaretiers, maar die twitteren zelf zelden een grap. Die bewaren ze voor hun programma's. Toch vind ik het opvallend hoeveel twitteraars er snedig en grappig uit de hoek kunnen komen. Zelf zou ik ook met veel meer (Haagse) humor willen komen, maar het is er niet. Ik tweet over veel onderwerpen nooit, zoals de politiek, islam, misdaad, koningshuis, vluchtelingen, Wilders, tv, enzovoorts.

Ja, ook niet over tv, want ik kijk geen tv, maar op Twitter is het een geliefd onderwerp. Net als voetbal of popidolen.

Ik heb niet veel volgers, maar ik volg ook niet heel veel accounts. Er komt ook vrijwel niets meer bij. Via de hashtags en trending topics en retweets heb ik een aardig idee wie er allemaal op Twitter rondlopen en wat de stemming zoal is. En hierdoor zie ik wel alle tweets van diegenen die ik volg. Mensen met veel meer accounts die ze volgen die kunnen dat allemaal onmogelijk bijhouden.

En ik had veel meer volgers kunnen hebben als ik niet alle spam- en fake-accounts direct had geblokkeerd. Ik wil alleen echte volgers. Dan neem ik het op de koop toe dat ik daardoor niet verschijn in de top-tweets van de trending topics.

Dan volg ik ook nog wat BN'ers, want ergens draait Twitter daar ook om en binnen mijn tijdlijn en umfeld zijn dat allemaal hoog-opgeleide grachtengordel-ijdeltuiten. Ze twitteren veel als ze wat te verkopen hebben. Of over hun geweldige leven. Ik noem het ego-marketing.

Toch heb ik wel een aantal leuke succesjes geboekt en dat komt dan doordat ik een tweet adresseerde aan iemand met heel veel volgers, en dat iemand dan retweet. Een kleine kick en beloning. Net als een like of een reactie.

Twitter is op zijn best bij calamiteiten en grote gebeurtenissen. Ik volg ook diverse journalisten, heet van de naald en bovenop het laatste nieuws. Ook is het effectief en snel voor webcare en om allerlei storingen te checken, zoals uitval internet, treinstoringen en files. Daarnaast is het een actuele en snelle meningen-generator waaruit tweets door de reguliere media graag worden overgenomen.

Maar voor veel Twitteraars is Twitter ook veel suggestie. Dat er wat gebeurt dat je de aandacht krijgt. Maar waarvoor, door wie en? voor hoe lang? Een tweet is zo weer op de bodem van de vergeetput beland.

En het gaat niet goed met Twitter, grote concurrentie door Facebook, instagram en snapchat. Twitter is ook minder populair bij jongeren. En nu wil Twitter de limiet van 140 tekens verhogen naar 10.000. Kan dat het tij keren, of betekent het juist een grotere teruggang? Ik heb zelf al het idee dat er minder getwitterd wordt dan een jaar geleden. Maar ik beleef er nog wel veel plezier aan.

Twitter, de hashtag en hartslag van het vluchtige hier en nu.

Mijn Twitteraccount - @djwvos DirkJan Vos

Selectie eigen tweets 2016 - Heden 2017

De Twitterquiz - dejongenskamer.nl

Kladblokje - dejongenskamer.nl

DirkJan Vos - d.vos35@chello.nl

Januari 2016