( klik op logo voor HOMEPAGE )


Rembrandt van Rijn, ĎTwee Afrikaanse mannení (1661)Beeld Mauritshuis, Den Haag

Dossier WOKE

Ik ben woke!

4 x ingezonden breven

Open brief aan Sylvana Simons - Maak op Keti Koti een statement: Ik ben woke!

Dossier Keti Koti - Open brief aan Sylvana Simons - Maak op Keti Koti een statement: Ik ben woke! - Jongenskamer

____________________________

Onderwerp: Open brief aan Sylvana Simons: Maak op Keti Koti een statement: Ik ben woke! )
Datum: Maandag 28 Jun1 20-21
Van: DirkJan Vos
Aan: Opinie NRC / hoofdredactie

____________________________

Hai mensen van de NRC, hoofdredactie, hoofdredacteur - Renť Moerland,

Hierbij stuur ik jullie een bijzonder artikel van mijn hand over de aanstaande viering van de afschaffing van de slavernij, Keti Koti, donderdag 1 juli. Ik heb een stuk geschreven in de vorm van een open brief aan Sylvana Simons. Een brief die ik haar zondagmiddag - in een iets andere en langere vorm - heb gemaild. Via Twitter reageerde ze dat ze maandag mijn mail zou lezen. Ik weet niet hoe of wat, maar ik heb geen reactie ontvangen. Dat kan heel veel (begrijpelijke) redenen hebben, maar daar kan ik alleen maar naar gissen en doe ik niet. Sylvana moet erg op haar woorden passen en wellicht wil ze zich sowieso niet laten mansplainen door een witte man als ik ;-), maar zonder daar nu op in te gaan, dat zou onterecht zijn en ik heb genoeg redenen om me hier allemaal zeer betrokken bij te voelen.

Daarom stuur ik deze open brief nu naar jullie met de vraag om deze woensdag of donderdag te publiceren. Dan maar zien of Sylvana alsnog reageert, hoewel een reactie niet echt nodig is, aangezien het ook een duidelijk en krachtig statement van mijzelf is.

Ik stuur ook omdat ik zeer tevreden ben hoe ik mijn geŽngageerde ideeŽn, die ik al lang heb, onder woorden heb weten te brengen. Helder en in een soepele spreektaal, zo vind ik.

Laat in de loop van dinsdag weten wat jullie ervan vinden, want het is natuurlijk anders dan anders. Er mag ook geredigeerd worden, maar liever niet inkorten. Wijzen jullie de brief af, prima, laat mij dat dan ook snel weten en bied ik hem nog aan Trouw aan en eventueel nog Het Parool. Ik las overigens vandaag dat de gemeente Amsterdam donderdag wel excuses voor het slavernijverleden gaat maken. Niet direct relevant, maar wel actueel tegen het licht van mijn statement.

Steun mij NRC en wees ook woke!

Bedankt voor jullie aandacht,

DirkJan Vos
(Amsterdam - Den Haag 1960)
www.dejongenskamer.nl

(Bijgevoegd, een screenprint van een geplaatste, ingezonden brief rondom dit onderwerp in NRC van mij over het songfestivallied van Jeangu Macrooy, maar dit heb ik verder buiten mijn open brief gehouden.

Een verdere aanleiding voor het idee van deze open brief was dat een progressieve hoogleraar naar mij twitterde, "Is Sylvana Simons dan woke?")

_____

Open brief aan Sylvana Simons - Maak op Keti Koti een statement: Ik ben woke!

Beste Sylvana,

Ik stuur je hierbij een 'open brief' aan jou en aan je politieke partij BIJ1 en ik zal het eerst kort en krachtig houden met het noemen van mijn drie hoofdpunten en die ik vervolgens nader toelicht.

Hieronder naar mijn overtuiging drie belangrijke en urgente kernpunten waarmee je donderdag 1 juli op de feestdag van de afschaffing van de slavernij in 1863, de herinneringsdag van Keti Koti, een sterk statement zou kunnen maken. Ik doe een voorzet.

1. Ik ben woke!

2. Ons slavernijverleden is niet iets van lang geleden uit de gouden 17e eeuw, de slavernij is in Nederland pas recent in 1863 afgeschaft.

3. Als excuses maken voor het slavernijverleden door de regering onmogelijk is, maak dan van 1 juli, de dag van de afschaffing van de slavernij, van Keti Koti een nationale 'vrije' feestdag.

Dit zijn mijn drie kernpunten voor een betrokken statement.

Ik zal de drie punten nu nader uitwerken en vooral punt 1, 'Ik ben woke', vind ik heel belangrijk. Ik heb eerder gegoogeld en op Twitter gekeken, maar nergens noem jij je woke, of heb je het daarover. Misschien ontwijk je dat woord welbewust, maar ik vind onterecht. Ik ben een witte man van 61 - woon in Amsterdam-Oost, twee kinderen - maar ik noem me wel woke!

Wat schrijft het Algemeen Nederlands Woordenboek over wat woke betekent? En het ANW is een actueel woordenboek samengesteld door een onafhankelijke overheidsorganisatie.

Woke

ďAlert op mogelijke maatschappelijke misstanden, zoals racisme en discriminatie, en: proberend die te vermijden; maatschappelijk bewust; maatschappijkritisch.Ē

Wie zou er dan niet woke zijn, niet willen zijn? Maar wat is er gebeurd?

Al direct na het overwaaien van Black Lives Matter uit Amerika is het woord woke door rechts in een kwaad daglicht gesteld en kreeg het vrij snel een negatieve lading dat woke synoniem is met zwarte activisten die amok maken, die dingen willen verbieden, de geschiedenis willen wissen en staat voor een cancel-cultuur. Wat woke primair betekent, namelijk de gelijkwaardigheidsstrijd van zwarte mensen en andere achtergestelde minderheden, wordt door rechts ontkend en terzijde geschoven. Maar veel erger, dit giftige frame is sinds vorig jaar - misschien al iets langer gelden - door vrijwel alle witte Nederlanders overgenomen, ook door de linkse, progressieve intelligentsia. Wie woke is, is nu agressief, dom en discrimineert. Zo wordt er nu gedacht. Bullshit, de wereld op z'n kop, Sylvana!

Het woord woke wordt aangegrepen omdat mensen al die kritiek van gediscrimineerd voelende minderheden op de allochtone witte Nederlander spuug- en spuugzat zijn. Witte mensen kunnen niets meer goed doen, zo vinden ze. Wat en wie ze dan zelf wel zijn en waar ze voor staan, dat benoemen ze niet meer, maar geven alleen de schuld aan de anderen, zoals aan al die woke figuren. Want wie woke is, die is fout.

Ik verzet me daar fel tegen en dat moet jij ook doen: Spreek je hardop uit en maak van woke weer een positief geuzenwoord door uit te leggen wat het wel betekent: Je bewust zijn van onrecht en discriminatie en daar actief wat tegen doen. Maak mensen wakker: Ik ben woke!

Dan over punt 2. Over het slavernijverleden. Daar willen de meeste witte Nederlanders het ook niet meer over hebben en niemand vindt dat er excuses moeten komen, zeker niet omdat al die misdaden al van zo lang geleden zijn. Ook een vals en welbewust vertekent frame. Want mensen hebben het dan altijd over het begin van de slavernij in de gouden 17e eeuw. Terecht, maar de slavernij is pas in 1863 afgeschaft en bestond er tot dat moment ook nog institutionele slavernij en ook daarna heeft het lang geduurd voordat de situatie van zwarte mensen verbeterde, sterker nog, omdat het allemaal nog niet zo lang geleden is, is er nog steeds discriminatie en leg ik een direct verband tussen het relatief recente jaartal 1863 en de nog steeds niet gelijkwaardige situatie van zwarte mensen nu - denk aan de Toeslagenaffaire en etnisch profileren - en dus niet zozeer vanwege slavenhandelaren, of een (voormalige) nationale held als Jan Pieterszoon Coen, dat was 500 jaar geleden ... Begrijp je, dat is het valse frame.

Ik ga nog even door.

En ook links wil geen foute standbeelden verplaatsen of foute straatnaamborden wijzigen, ook de progressieve GroenLinks-wethouder Klein Wassink van Amsterdam ziet daar niets in. Waarom niet? Omdat we de geschiedenis niet moeten wissen, zo is het argument. Maar dat gebeurt helemaal niet, zeker niet nu er meer aandacht voor het slavernijverleden komt in het onderwijs, musea en de media. We wissen niet de geschiedenis als je het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen weghaalt in het centrum van Hoorn, maar door het te laten staan, eer je nog steeds zijn apert foute slavernijverleden. Waarom?

En dat zal ook de reden en argumentatie zijn dat er geen excuses worden gemaakt door de regering. Een regering onder leiding van historicus Mark Rutte die wel na 70 jaar excuses aanbood voor de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog (voorheen eufemistisch 'politionele acties' genoemd), maar die niet wil maken voor het slavernijverleden in het Koninkrijk der Nederlanden, omdat hij vindt dat we daar nu zoveel jaren later individueel en niet als staat nog schuld aan hebben.

Ik ben het daar niet mee eens, want we moeten het verleden van onze voorouders, onze recente voorouders, onder ogen zien, net als dat nu met IndonesiŽ in de jaren 40 wel is gebeurd, daar treft onze minister-president Mark Rutte persoonlijk ook geen blaam.

Maar als dit een onoverkomelijke brug te ver is Sylvana, dring dan donderdag op Keti Koti bij de minister president erop aan dat 1 juli in ieder geval een nationale feestdag wordt, een 'vrije' dag voor iedereen.

Maak donderdag een krachtig statement op Keti Koti, de ketenen zijn verbroken, we hebben nog een weg te gaan, wit en zwart, nog samen een berg te beklimmen en ik ben woke!

Groet, sterkte en succes,

DirkJan Vos
(Amsterdam - Den Haag 1960)

Dossier Keti Koti - Open brief aan Sylvana Simons - Maak op Keti Koti een statement: Ik ben woke! - De Jongenskamer

BIJLAGE

Ik heb een droom

____________________________

Onderwerp: Ik heb een droom
Datum: Zaterdag 3 juli 20-21
Van: DirkJan Vos
Aan: Opinie NRC / Hoofdredactie / Frank Vermeulen

____________________________

Hai mensen van Opinie en hoofdredactie NRC,

Ik heb van de week een oprechte poging gedaan om het naar mijn overtuiging welbewust besmet gemaakte woord 'woke' te herwaarderen in een 'open brief' aan Sylvana Simons en die ik maandag ook naar NRC stuurde, maar dat heeft weinig opgeleverd. Het was ook niet heel (taal)realistisch, maar het was wel de koevoet van mijn statement.

De brief staat op mijn site en BIJ1 heeft vandaag zelf een open brief gepubliceerd waarin ze alleen pleitte om van 1 juli een nationale feestdag te maken. Het zij allemaal zo en op het eind van de middag las ik een (hoofd?) redactioneel commentaar van NRC dat daar ook over ging. En toen kon ik op basis van mijn open brief weer geprikkeld en makkelijk in de pen klimmen om nogmaals te reageren. En wederom ben ik zeer tevreden over mijn reactie, over de inhoud en over hoe ik het heb geschreven, maar hoe ik ook paste en mat; het zijn 240 woorden geworden. Mocht dat een onoverkomelijk probleem zijn, dan wil ik er natuurlijk nog eens goed naar kijken en ook de titel mag aangepast worden. Ik wilde nu snel reageren en gaat het erom of jullie mijn reactie sowieso wel geschikt vinden. (en een foto van de Coentunnel erbij zou aardig zijn, of een van het standbeeld van J.P. Coen in Hoorn ;-)

Omdat ik reageer op een NRC-commentaar stuur ik mijn ingezonden brief nu tegelijk ook naar nrc@nrc t.a.v. de hoofdredactie en tevens naar Frank Vermeulen van wie ik vanochtend een afwijzing ontving over mijn open brief.

Geef me nog een kans, want het houdt me - op een gezonde manier - bezig (en de meeste mensen steeds minder!) en dat heeft met allerlei persoonlijke zaken en een persoonlijk verleden te maken waarom ik me zo met dit onderwerp - het slavernijverleden en discriminatie (en woke) - verbonden voel.

Ik heb gezegd.

Bedankt weer voor de aandacht en groet,

DirkJan Vos
Majubastraat
Amsterdam

(Amsterdam - Den Haag 1960)
www.dejongenskamer.nl

________________________

De afschaffing van de slavernij is bij uitstek geschikt voor een derde nationale feestdag - Commentaar NRC - 30 juni 20-21 - nrc.nl

________________________

Ik heb een droom

In een redactioneel commentaar schrijft NRC dat 1 juli een nationale feestdag mag worden om de afschaffing van de slavernij te vieren. Ik ben het daar mee eens, maar vind dat de regering ook excuses moet maken.

Koning Willem-Alexander heeft vorig jaar excuses aangeboden voor het geweld in de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog (die ook eufemistisch 'politionele acties' worden genoemd). Minister-president en historicus Mark Rutte vindt excuses voor het slavernijverleden echter niet nodig omdat wij in deze tijd geen schuld meer dragen voor dat foute verleden, maar voor de excessen van het Nederlandse leger in IndiŽ treft hem ook geen enkele blaam, waarom zou de regering dan ook niet nu zijn verantwoordelijkheid nemen voor de slavernij die pas in 1863 werd afgeschaft?

Burgemeester Femke Halsema bood op 1 juli namens de gemeente Amsterdam wel excuses aan voor de wandaden uit het slavernijverleden van onze hoofdstad.

Haar collega en partijgenoot wethouder Rutger Klein Wassink piekert er echter niet over om straatnamen van helden met een fout slavernijverleden te wijzigen en dus ook niet die van de Coentunnel die vernoemd is naar de apert foute slavenmaker en slavenmoordenaar Jan Pieterszoon Coen. Toch zou ik willen dat de Coentunnel hernoemd wordt, bijvoorbeeld in de Kotunnel, naar acteur Ko van Dijk, geboren en getogen in Amsterdam.

Maar laat Mark Rutte onze Koning in ieder geval op 1 juli 2023 naar het Oosterpark afreizen zodat hij daar zijn excuses kan maken op wat dan een nationale feestdag is.

DirkJan Vos
Amsterdam

Daarom ben ik woke

Worstelen met 'woke'-denken in de collegezaal - Kaya Bouma en Haro Kraak - 3 juli 20-21 - De Volkskrant - volkskrant.nl

____________________________

Onderwerp: Daarom ben ik woke
Datum: Zondag 4 juli 20-21
Van: DirkJan Vos
Aan: VK Opinie

____________________________

cc: Tips de Volkskrant vanwege de oproep

Hai redactie Opinie,

Ik stuur nog weleens een ingezonden brief, maar doorgaans tevergeefs. Nu dus een opiniestuk van 700 woorden en is een reactie op het artikel Worstelen met 'woke'-denken in de collegezaal van Kaya Bouma en Haro Kraak. Het spreekt voor zich, maar een paar opmerkingen vooraf.

Ik reageer fel en dat heeft verschillende persoonlijke oorzaken rondom dit onderwerp en ben ik verder geen autoriteit of een direct betrokkene, maar een gewone geŽngageerde, witte Nederlander van 61 met twee kinderen, woonachtig in de smeltkroes van Amsterdam-Oost.

Ik haal ergens fel uit naar eenieder en ergens ook naar lezers en medewerkers van de Volkskrant, maar ik doe dat wel op basis van kennis van zaken en vind ik zelf, goed geschreven met een scherpe, maar ook heldere en soepele pen, dat is ook wat waard.

Ik heb niet een letterlijke definitie van het woord 'woke' overgenomen uit het online Algemeen Nederlands Woordenboek (ANW) dat gemaakt wordt door de onafhankelijke overheidsorganisatie Het Instituut Voor de Nederlandse Taal. Dat was niet nodig, zou ook te veel extra woorden kosten, maar bovenal de definitie is nog niet aangepast aan de recente nieuwe connotaties waar mijn reactie ergens om draait. Hoe dat zit lezen jullie vanzelf wel. Ik heb onlangs het INT wel van de lagune op de hoogte gesteld.

Tot slot. Ik vind dat ik glashelder betoog waar voor mij de schoen wringt in deze hele discussie die niet alleen de universiteit raakt, maar de hele samenleving en ik vind het dan ook gerechtvaardigd vanwege de nauwe verwantschap en niet te vergeten de urgente actualiteit, om verder in mijn opiniestuk vooral uit te wijden over woke en het slavernijverleden. Zie het ook als een concreet uitgewerkt voorbeeld.

Ik hoop op een positieve reactie, niet vanwege mijn standpunt, maar als bijdrage aan dit vind ik zeer belangrijke debat dat maar moeizaam van de grond komt. Waarom dat zo moeizaam gaat, licht ik ook toe.

Mochten jullie mijn opiniestuk publiceren, redigeren mag altijd (ook een de titel wijzigen), maar graag in overleg - en mocht er een afbeelding bij kunnen, dan wil ik voorstellen om er een foto van een zwart varken bij te plaatsen. Een voorbeeld hiervan heb ik onder mijn stuk geplaatst. Gnor, gnor ... ;-)

Veel wijsheid,

Groet,

DirkJan Vos
Majubastraat
Amsterdam

(Amsterdam - Den Haag 1960)
www.dejongenskamer.nl

________________

Daarom ben ik woke

Met ergernis heb ik het onderzoeksartikel gelezen van Kaya Bouma en Haro Kraak over een vermeende bedreigende woke-cultuur door studenten aan de Nederlandse universiteiten. Het stuk eindigt met een oproep om te mailen met ervaringen, al dan niet anoniem, want de tendens van het stuk is dat de woke-beweging domineert en andersdenkende studenten en ook docenten en hoogleraren kopschuw zouden maken. Er is kennelijk iets onheilspellends onder de oppervlakte gaande.

Om te beginnen, 'woke' is oorspronkelijk een recent, redelijk neutraal woord uit de Afro-Amerikaanse gelijkheidsbeweging en staat voor een maatschappijkritisch bewustzijn met een actief verzet tegen discriminatie. Door Black Lives Matter kwam het begrip naar Nederland overwaaien waar het gelijk door rechts werd besmet als een fout woord dat synoniem is aan verbieden, aan morele onderdrukking van vrijheden en staat voor een verwerpelijke cancel-cultuur. Ze noemen Black Lives Matter en woke 'geÔmporteerde haat'.

Niet veel later, rond 2020, werd dit giftige frame ook door de progressieve elite overgenomen en gaat woke nu niet meer over de gelijkheidsstrijd van gediscrimineerde zwarte mensen, maar staat het voor alles en iedereen die anderen hun politiek correcte moraal wil opleggen, of het nu gaat over kleur, gender, #metoo, klimaat, of vlees eten. Ik vind het een verkeerd, bewust vertekend gemaakt frame, maar het is inmiddels helaas een taalrealiteit en maatschappelijke werkelijkheid. Want zo wordt de wereld al op zijn kop gezet: woke figuren zouden alles en iedereen fout vinden, maar het omgekeerde is aantoonbaar meer waar: Wie woke is, /die/ is fout!

Maar worden liberale studenten en de academische wereld nu werkelijk bedreigd en de mond gesnoerd om het er volgens de Volkskrant maar niet hardop over te hebben? Ik vermoed dat er wat anders aan de hand is.

Die activistische moraalridders vormen maar een heel klein groepje dat veelal wel het gelijk aan hun zijde heeft en hun zogenaamde tegenstanders zwijgen omdat ze hun ongelijk niet willen bekennen. Zo zijn de meeste mensen fel tegen de bio-industrie en spreken hun afschuw uit over stalbranden, maar ze eten gewoon nog een varkenskarbonaadje. Dat is de hypocriete moraal van de gemiddelde Nederlander.

Net als nu in het slavernijverleden-debat het maar de roep is van een kleine minderheid om van Keti Koti een nationale 'vrije' dag te maken. Maar velen van hen vinden weer dat excuses niet nodig zijn en nog meer - bijvoorbeeld ook GroenLinks - menen dat straatnamen van apert foute slavenmakers niet gewijzigd hoeven te worden. Ook het verplaatsen van bijvoorbeeld het standbeeld van slavenmoordenaar Jan Pieterszoon Coen in Hoorn is voor rechts en links onbespreekbaar omdat je de geschiedenis niet moet uitwissen. Wat we nu fout vinden, was dat vroeger niet en juist door het zo te laten kunnen we nu extra historische context geven. Het is het eten van een bal gehakt met een certificaat erbij dat het diervriendelijk vlees is van een biologische keurslager.

Maar hoezo anti-woke-activisten, had de Stalinlaan in Amsterdam hetzelfde moeten blijven, of zou er iemand willen wonen in het Anton Musserthofje? En wat moet ik me voorstellen bij de nieuwe context die bij een standbeeld over de slavernij wordt gegeven? Krijgt de keerzijde van de slavernij nu toch al niet meer aandacht in het onderwijs, in musea en in de media? Waarom dan toch nog Pieterszoon Coen publiekelijk eren met de Coentunnel en met een standbeeld? Waarom?

Naar een antwoord is het voor mij niet moeilijk gissen met een nog steeds populaire minister-president die geen excuses wil maken voor het slavernijverleden omdat het te lang geleden is en wij daar geen schuld meer aan hebben, maar ook om zo niet de samenleving verder te polariseren. Maar wie polariseert en chanteert er nu minister-president Rutte, dat handjevolle woke figuren, of de grote witte meerderheid van Nederlanders met het gitzwart negatief framen van het begrip woke, met een Toeslagenaffaire die verweven is met etnisch profileren en wat nog steeds een direct gevolg is van de pas recente afschaffing van de slavernij in 1863, wie vormen dan de grote splijtzwam? Dat maakt het liever (ver)zwijgen verklaarbaar.

Velen zijn het fel oneens met wat er onder Rutte gebeurde bij de Belastingdienst, maar vrijwel niemand die zich hardop solidair verklaart met de veelal gekleurde en gediscrimineerde slachtoffers. Een dubbele en lafhartige moraal. Daarom ben ik woke.

DirkJan Vos
Amsterdam

Ik ben woke

Postkoloniale taal van ontwaakte activisten neemt al snel de vorm aan van een gebod - Sander van Walsum - de Volkskrant - 3 juli 20-21 - volkskrant.nl

____________________________

Onderwerp: Ik ben woke
Datum: Maandag 5 juli 20-21
Van: DirkJan Vos
Aan: VK Brieven

____________________________

cc: Tips voor de Volkskrant - Vanwege een oproep zaterdag in de Volkskrant voor het melden van censuur aan Nederlandse universiteiten.

Hai redactie Opinie,

Mijn opiniestuk over het artikel 'Worstelen met 'woke'-denken in de collegezaal' van Kaya Bouma en Haro Kraak van zaterdag is door jullie afgewezen, maar ik probeer het vrolijk nog een keer, nu over een soortgelijk (opinie)artikel van VK-redacteur Sander van Walsum: 'Postkoloniale taal van ontwaakte activisten neemt al snel de vorm aan van een gebod aan'. Mijn stuk telt 550 woorden en spreekt verder voor zich.

Ik wacht een reactie rustig af.

Groet,

DirkJan Vos
Majubastraat
Amsterdam

(Amsterdam - Den Haag 1960)
www.dejongenskamer.nl

___________________________

Ik ben woke

Op het einde van zijn angstpamflet 'Postkoloniale taal van ontwaakte activisten neemt al snel de vorm aan van een gebod aan' schrijft Volkskrantredacteur Sander van Walsum over het verbieden van allerlei (koloniale) termen dat "aan elke revolutie in de geschiedenis een ontwakingsproces voorafging, en vandaar dat die revoluties vaak zoín akelig verloop hadden." Ik vermoed dat hij vreest dat er mogelijk een revolutie van de woke-generatie aanstaande is, met alle akelige gevolgen van dien, maar bijvoorbeeld bij de afschaffing van de slavernij in ons Koninkrijk in 1863 was helemaal geen sprake van een revolutie door de onderdrukten, maar was de afschaffing het gevolg van een langzaam proces van bewustwording van blanke overheersers om zwarte mensen niet langer als slaaf te houden en te behandelen. De slaven hadden de mogelijkheden en middelen niet voor een revolutie om zichzelf - al dan niet met geweld - van hun ketenen te bevrijden. Het was een kwestie van wachten, lang wachten en geduld. Van Walsum zijn vrees voor een woke-revolutie lijkt me alleen daarom al ongegrond, maar hij zal he mogelijk ook als een vorm van humor hebben bedoeld, humor die hij bij de woke-beweging zo nodeloos mist.

Maar niet vreemd dat de nazaten van deze slaven een woord als 'neger' liever nu niet meer willen zien of horen, omdat dit direct verbonden is met het onderdrukte verleden. Maar het staat iedereen vrij om daar geen gehoor aan te geven, ik doe dat wel uit solidariteit en een eigen actueel besef en historisch inzicht als witte Nederlander.

Ik hoor uit academische kringen dat er helemaal geen sprake is van een cultuur van dwang en zelfcensuur aan de universiteiten en ze een knieval maken voor, zoals Van Walsum de aanhangers van de woke-beweging denigrerend noemt, 'de ontwaakten'. Of zou deze benaming ook humor zijn?

Het woord 'woke' was aanvankelijk synoniem aan een kritisch maatschappelijk bewustzijn en een actieve houding tegen discriminatie. Wie zou er dan niet woke willen zijn? Maar nadat door het doodschieten in Amerika van zwarte mannen door witte politie-agenten de bekendheid van Black Lives Matter tot Nederland doordrong, noemde rechts BLM en woke direct 'geimporteerde haat'. Niet lang daarna werd 'woke' ook door links verketterd als een foute term die zou staan voor verbieden, voor amok maken, de geschiedenis willen wissen en een cancel-cultuur. Nieuwe negatieve betekenissen die gevoed werden door een onheilspellende angst dat witte mensen hun vrijheid zouden verliezen en met de opvatting dat niet de witte Nederlander discrimineert, maar juist al die gekleurde woke figuren. Dat woke vooral om een gelijkwaardigheidstrijd gaat die nog steeds moet worden gestreden, werd en wordt genegeerd.

Van Walsum beschrijft eenzijdig alleen zijn overtrokken angsten die naar mijn idee goed illustreren wat er wel aan de hand is. Het is juist deze bange, inmiddels vrij algemene, negatieve kijk op het begrip woke, deze bagatelliserende visie op het heden tegenover minderheden en een conservatieve houding tegenover het (post) koloniale verleden, dat nog steeds heel veel witte Nederlanders zich niet solidair wensen te verklaren met de minderheden en juist zij - onder de valse vlag van vrijheid - hun ongegronde angsten en vrezen aan iedereen willen doorgeven, opleggen. Oftewel discriminatie is nog springlevend en is er samen met wit en zwart nog een lange weg te gaan, een berg te beklimmen, maar ik ben woke.

DirkJan Vos
Amsterdam

#staywoke

_____________

Dossier Keti Koti - Open brief aan Sylvana Simons - Maak op Keti Koti een statement: Ik ben woke! - De Jongenskamer

Wie zijn nu de echte verliezers? - Over de vertaling van The hill we climb van Amanda Gorman en de strijd tegen de 'wokies' door NL blank links - Mail aan Jos Joosten (en Marc van Oostendorp) - De Jongenskamer

NB

woke - etymologie

Waar komt het woord 'woke' (spreek uit als 'wook') vandaan? Het zou voor het eerst opduiken in de betekenis van 'je bewust zijn' in het lied 'Scottsboro Boys' van de zwarte Amerikaanse blueszanger Lead Belly uit 1938. Daarna wordt het vaker aangetroffen en in 2008 zingt de Amerikaanse zwarte soulzangeres Erykah Badu's "I stay woke" in het refrein van haar song 'Master Teacher'. De tekst was geschreven door songwriter Georgia Anne Muldrow die het ook weer niet van haarzelf had, maar het in New York hoorde uit de mond van saxofoniste Lakecia Benjamin die ermee bedoelde dat ze soms doodmoe werd van alle saaiheid: stay woke ...

Erykah Badu verspreidde in 2012 een tweet over de verboden Russische popgroep Pussy Risot: "Truth requires no belief. Stay woke. Watch closely. #FreePussyRiot". Dit wordt beschouwd als het begin van de hashtag #staywoke die internationale bekendheid kreeg na het doodschieten van de zwarte 18-jarige Michael Brown door een politieman in 2014 en de hashtag gebruikt werd door de activisten van Black Lives Matter.

Ik veronderstel dat het hierdoor ook in Nederland terechtkwam. In het Algemeen Nederlands Woordenboek van het Instituut voor de Nederlandse Taal (INT) staat bij het lemma woke:

"alert op mogelijke maatschappelijke misstanden, zoals racisme en discriminatie, en proberend die te vermijden; maatschappelijk bewust; maatschappijkritisch"

https://anw.ivdnt.org/article/woke

Of en wat er nu in de elektronische Van Dale staat bij dit lemma weet ik niet, maar getuige een stukje van hoofdredacteur Ton den Boon over woke in Trouw van april dit jaar zal dat niet veel afwijken van wat het ANW schrijft.

https://www.trouw.nl/achterpagina/het-engelse-leenwoord-woke-is-in-hoog-tempo-vernederlandst~b6a8141d

Ik heb het INT en Ton den Boon getweet en hen gewezen op de negatieve connotatie die woke inmiddels heeft en de oorspronkelijke betekenis heeft weggedrukt. Ze hebben niet gereageerd en het ANW heeft vooralsnog niets aangepast.

____

Zwart creoolvarken van HaÔti (Wikipedia) - en.wikipedia.org

+++

WOKE

Scottsboro Boys - Lead Belly
https://youtu.be/VrXfkPViFIE

Master teacher - Erykah Badu
https://youtu.be/lJZq9rMzO2c



DirkJan Vos - d.vos35@chello.nl


( klik op logo voor HOMEPAGE )

#STAYWOKE