B a b y L o v e

-------------------------------- Lek [was: Het is een meisje] -------------------------------- ------------------------------------------------

B A B Y L O V E

------------------------------------------------
WOENSDAG 26 APRIL --------------------------------------------------------------- Newsgroups: nl.kunst.film Date: Wed, 26 Apr 2000 21:04:28 From: DirkJan (diedjee@dds.nl) Subject: Lek [was: Het is een meisje] ---------------------------------------------------------------- Sinds de geboorte van mijn dochtertje, vorige week vrijdag, is het echte leven tijdelijk hectisch, intensief en tamelijk uitputtend. Maar gisteravond ben ik ter ontspanning toch naar de Sneak in Kriterion gegaan, mobieltje mee op zak. Even lekker onderuit. De film begint en de producent afficheert zichzelf op het doek met: C Films. (gelach in de zaal) Daarna zien we een logo van de Vara en weten we hoe laat het is... (de zaal zucht en steunt). Tja, weer een film van Hollands fabrikaat: Lek, van Jean van de Velde. Ik heb in het verleden wel eens geschreven dat je met vrouwen in het algemeen en met zwangere vrouwen in het bijzonder, nooit naar Dead Ringers van David Cronenberg moet gaan. Hier zou je ook Lek aan toe kunnen voegen. En wie het verhaal enigzins kent, of straks de film ziet, zal ook nog wel begrijpen dat ik verrast was over een aantal overeenkomsten met mijn eigen prille vaderschap. Gelukkig ben ik een enorme aanhanger van toeval, dus de betekenisvolle resonanties gingen gelukkig wel langs me heen. Maar ja... Lek. Een politiefilm met drugscriminelen, opgenomen in Amsterdam, nog bij mij in de buurt ook. Dat was tenminste nog iets. Lek. De film was bij tijd en wijle nog spannend ook. Maar ja... Lek is naar mijn idee een in de kern volledig foute film. Eigenlijk deugt er nix aan. Ok, vakkundig gemaakt, maar zo fout. Laat ik me maar tot mijn grootste bezwaar beperken en dat is dat de schrijver, regisseur een volledig gevoelsarme film heeft afgeleverd. Je vraagt je af of Van De Velde uberhaupt iets met mensen heeft. Vlak, plat, nix. Stuitende dieptepunten zijn de eerste twee gewelddadigheden -over de helft van de film- die Van de Velde richt op twee vrouwen. Het zal wel spanning of walging teweeg moeten brengen. En dat klopt in zoverre dat Van de Velde zich met deze keuze inderdaad zwaar diskwalificeert en walging oproept. En die afkeer betreft dan Van de Velde en niet eens de scenes in de film. Hoe dat zit ga ik niet beschrijven, dat moet je zelf dan maar zien. En als je over de rest van de film wat langer nadenkt dan rest toch helaas weer de smaak van verbijstering dat dit soort verhalen en regisseurs aan de bak komen. Het zegt waarschijnlijk ook een hoop over het publiek van nu en over de tijdgeest. Lek. Groet, DirkJe van Vos (11 jaar en een meisje) Er komt dus ook een baby'tje in voor -een meisje- en dat is ook allemaal erg knullig verwerkt. Je kent dat wel: het ene moment een echt shot van een baby'tje, dan weer de achterkant van een pop en dan weer een stukje van een peutertje... Ik geloof dat de functie van het baby'tje ook was om te verontrusten. Alsof we dan ook vrezen dat haar iets wordt aangedaan. ??? Niets was verontrustend, het meeste (begin en einde) was allemaal bespottelijk... Het zuipt en het speelt viool... Andre Vieux Grap uit de film... [ wat heet spoiler, eerder een waarschuwing hieronder ] Er zit ook een aanzet tot een vrijscene in. Je gelooft je ogen niet hoe benepen dat is uitgewerkt. Of beter gezegd helemaal niet is uitgewerkt. Maar later wel lekker die vrouw in haar gezicht en buik trappen... Bah. Die Van de Velde zou eens een baantje in het abattoir moeten nemen. Komt ie eens onder de mensen... En dan ook nog eens wat knipogen, onder andere naar Blue Velvet. Ja, ja... Het nummer The candy-coloured clown is in Lek vervangen door een nummer van -oh no!- Andre Hazes. Als ik veel geld zou hebben zou ik gelijk uit Nederland weggaan...