B a b y L o v e



DINSDAG 2 MEI

----------------------------------------------------------------
Newsgroups: nl.kunst.film
Date: Tue, 2 May 2000 21:23:12
From: DirkJan (diedjee@dds.nl)
Subject: Re: Lek [was: Het is een meisje]   
----------------------------------------------------------------


*the Rubber*toes* (trammelant_in_bananenland@mieters.org) wrote:

> Tevens & vooral : Thomas Acda daarentegen is een heel ander
> verhaal. Zijn dialoog moet je moppelend horen, maar je moet 
> bijna 95 % verstaan, want hij is de man van de korte & botte 
> statements. 

Uitstekend geluid en Thomas Acda vond ik ook erg goed.

> Op voorhand zijn de locaties van Lek gekozen op de immer 
> aanwezige druk van de *grote* Stad, inherent aan het verhaal.
> Dat die locaties juist daardoor niet immer de meest
> geluidsvriendelijke waren, heeft er alleen maar toe 
> bijgedragen dat de dialogen ( mijnsinziens ) veel beter 
> passen, of vallen in de omgeving. ( ! ) Het vergt wat inzet & 
> denkwerk, maar dan krijg je wel wat ( 90 % direct geluid ).

Ik vind daar ook nix op aan te merken. 

> Wellicht ten overvloede : Een klote zaal heeft niks, of heel 
> weinig met mijn vak te maken.

Ik zeg altijd maar zo, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel:
De projectie en vertoning in een zaal!

Ik heb een keer met een regisseur, een temparemtvolle Zuid-Amerikaan,
naar z'n eigen film tussen het publiek gekeken. En omdat de film niet
scherp genoeg was en ook niet scherper kon *worden*, toen heeft hij de
projector eigenhandig stilgelegd! en de filmvertoning tot nader order
stopgezet en verboden totdat het probleem met de lens was verholpen...

Het is een kriem wanneer je eigen kunstwerk zo verminkt
kan worden vertoond...

DirkJan

Het geluid van de dialogen was bijzonder goed.
Maar...
Later.


----------------------------------------------------------------
Newsgroups: nl.kunst.film
Date: Tue, 2 May 2000 22:51:12
From: DirkJan (diedjee@dds.nl)
Subject: Re: Lek [was: Het is een meisje]   
----------------------------------------------------------------



Ik groet alle filmvrienden die in dit leven het genoegen 
hebben gehad om nooit een Pokemonfilm te hoeven zien.

Tot vanmiddag was me dat gelukt, want aan teluhvisie doen 
wij nog niet thuis. Dat genoegen heb ik dan weer, dat ik het
dan ook nooit dagelijks op zo'n terreurbuis moet zien, als 
ik dan toch moet. 

Ik behoor ook nog tot die kleine en fijne minderheid die
de cinematografie als kunst beschouwd, een kunstvorm die je
dus bij de bron moet zien, moet horen en ondergaan: 
alleen maar in de bioscoop dus. En aldus was mijn eerste
film na Lek, Pokemon: Mewtoo Strikes Back. 
Tuschinski 2, aanvang 13.00 uur.

.

Ik ben bekaf en het was vandaag weer een hele en
af en toe helse onderneming, afgewisseld door wat
zoete rustpunten met mijn jonge dochtertje. 

!Ik ga ook geen zelf geschoten Pokemon-materiaal 
in de geboortefilm van Eefje gebruiken. 
No way, ik pieker er niet over. 
Nix kwasi tijdsgeest of wat dan ook!

Want het is en blijft een kleine, warme babyfilm.

Pokemon

De boodschap is dat zinloos geweld zinloos is en
dat je met die valse boodschap financieel kan
binnenlopen door de boodschap alleen maar te
illustreren met inderdaad zinloos geweld tussen
Pokemons...

Als je daar over na gaat denken...
Doe het ook maar niet. Het was afschuwlijk.
Ik heb nu ook geen enkele puf om nog
verder te reageren. 

Morgenmiddag heb ik weer tijd. 

Ben ik ook wat bijgekomen en heb
ik weer wat meer afstand kunnen nemen.

Voor de film begon zag ik al een moeder
op de achterste rij diep in slaap.

En ik ging er dus helemaal blanco naar toe.
Ik wist nauwelijks ergens van -ja, ik kende
alleen maar vrij vaag Pikatchu- en ik dacht nog
dat dit waarschijnlijk mijn eerste film zou
worden waarbij Kees (net 6 jaar: 34 Pokemonkaarten)
mijn zoontje dus, tijdens de film -aan mij- steeds zou
moeten uitleggen waar de film nu over ging...

Maar er viel helemaal niets aan te begrijpen.

Het was liefdeloze rotzooi.
Maar Kees en z'n vriendjes vonden het prachtig.

Tot slot, want het was een zware dag, toch nog
een korte reactie op Simon.

Ik onthulde:

>> Laat ik het kort houden. Simon is van professie rechercheur
>> op het bureau Warmoesstraat in Amsterdam. Het schrijven
>> van dit scenario, maar ook zijn werk en adviezen voor series
>> als Baantjer en Unit 13, doet hij als hobby naast z'n werk.

> Zwaar uit de hand gelopen hobby inmiddels, gelukkig. Na 20
> jaar politie (je moet toch iets kiezen als je 18 bent...) 
> is het een gelukkige wending geweest, dat schrijven...
> (eigenlijk na 10 jaar, want 10 jaar geleden zette ik de eerste
> voorzichtige schreden).

>> Toen was ik toch even sprakeloos.

> Hoezo? Waarom? Omdat ik drie zinnen achter elkaar - en in de
> goeie volgorde - blijk te kunnen zetten?  ;)

Nee tuurlijk niet. Sprakeloos, omdat 'we' deze wending, 
en alles in deze draad geluidloos en ook zonder beelden ervaren. 

En het is sowieso bijzonder dat een maker hier op usenet z'n
nek durft uit te steken. Voorgangers van jou hebben niet zulke
beste ervaringen gehad met hun kwetsbare nek, dus meestal
worden discussies hier zonder betrokkenen gevoerd. Maar
in alle gevallen blijven we onzichtbaar en tamelijk anoniem
voor elkaar. 

En toch proberen we wat met elkaar te delen.
Dat is op zich ook al bijzonder.

En vanuit deze premissen was het dus bijzonder verrassend
dat ik zowel een foto van je zag en tegelijk las wat je in
het dagelijks leven doet. Op usenet kom je daar doorgaans
nooit zo snel 'vanzelf' achter. En hoe dan ook vind ik 't
zeer opmerkelijk en geestig, kwa samenloop. ;-) 

Groet,

DirkJan


> Oja, en even ter bevestiging: als je naar ( www.lek-film.nl )
> gaat, en je kijkt onderaan bij 'crew', daar zie mijn persoontje 
> en meteen ook dat ik het niet 'geheim' heb gehouden..... 

Geheim? Ik ben juist een groot liefhebber van toeval.

Vergeet ik nog een verhaal van vandaag Simon.

Voordat ik naar Tuschinski ging, moest ik
zwart-wit foto's ophalen bij de Hema in de
Kalverstraat. Vorige week al gebracht, maar
omdat het zwart-wit was en vanwege de
Pasen waren de foto's er vrijdag niet.
Kan gebeuren. Het was een 1600 ASA rolletje 
omdat de bevalling waarschijnlijk
-en wat ook gebeurde- in de schemering
zou plaatsvinden en dan is flits niet erg
op z'n plaats. Maar ik had gelukkig -nix
aan het toeval overgelaten -want ik heb 
ook een flits- kleinbeeld-kleur gebruikt, 
met mooi resultaat.

Maar ik sta dus in de Hema en de vrouw
achter de balie geeft mij heel bedrukt de
envelop met foto's en zegt dat er een brief
op zit die ik eerst moet lezen...
Ze kijkt erbij alsof...

Ik lees de brief en blijkt dat de foto's 
'mogelijk' zijn verwisseld. De vrouw achter 
de toonbank vraagt ook of ik snel de envelop 
wil openen -ze weet van de geboorte- en of 
ik wil kijken of het de goede foto's zijn. 

Ik sta half perplex die envelop open te 
scheuren, vouw 'm open, trek er een foto uit 
en zie een heel ander heel klein meisje op 
de foto staan!

Omdat het maar een bescheiden ramp was
kon en kan ik er eigenlijk wel om lachen.
De moeder moest er van huilen.

Ik denk dat er nog een reeele kans bestaat dat
we de foto's terugkrijgen. De verwisselde
foto's zaten overigens wel in de goede envelop. 
Mensen die mijn foto's krijgen hebben zich nog 
niet gemeld. Waarschijnlijk vanwege Koninginnedag.

Ze zouden die foto's toch niet houden omdat
ons kindje zoveel mooier is!


----------------------------------------------------------------
Newsgroups: nl.kunst.film
Date: Tue, 2 May 2000 23:02:43
From: DirkJan (diedjee@dds.nl)
Subject: Re: Lek [was: Het is een meisje]   
----------------------------------------------------------------

lievaart@dds.nl (Roemer Lievaart) wrote:

> DirkJan (diedjee@dds.nl) tikte glashard:

>> Zeker, maar wat vind jij ervan om via een aparte draad
>> uit en te na over een recente film te schrijven? Kan
>> dat wel, en werkt 't ook? 

> Om te bepalen of je een film gaat zien uiteraard niet. Waarom
> het niet zou kunnen zie ik niet en wat je bedoelt met "werkt
> 't ook" ook niet.

Het gaat erom of je toch niet een beetje de boel verpest als je
ook een spoilerdraad wilt starten. Iets niet lezen is toch voor
velen erg moeilijk. En met of het werkt, bedoelde ik of mensen
ook daadwerkelijk durven te spoileren. Vooralsnog heeft niemand
-behalve ik een beetje- concrete scenes in z'n postings opgenomen. 
Zou het wat zijn om er een aparte groep voor op te richten:
nl.kunst.film.spoiler...?

Groet,

DirkJan


----------------------------------------------------------------
Newsgroups: nl.kunst.film
Date: Tue, 2 May 2000 23:59:59
From: DirkJan (diedjee@dds.nl)
Subject: Re: Lek [was: Het is een meisje]   
----------------------------------------------------------------

(zucht)

Weet je wat, ik ga eerst een lekker
plaatje opzetten. En een koud biertje
opentrekken...

Even releksen, de benen strekken,
een beetje nadenken -tuurlijk geen
teluhvisie kijken- geduld, toewijding
en doorzettingsvermogen. Dat zijn
de drie sleutels tot een goed
scenarioschrijverschap. Geduld,
Toewijding en Doorzettingsvermogen.

Ik draai nu alleen maar plaatjes omdat
vorig jaar *al* mijn cd's uit mijn huis zijn
gestolen.

Komt ie...


krkrkr.......krkrkrk..........krkkkkkkrkk...........

BABY LOVE

Baby-by love    my ba    -   by love
I need you, oh how I need you
but all you do is treat ________ me bad
break my heart and leave me sad  ___________
Tell me what did I ____________ do wrong_________
to make you stay a   -   way so long 
cause ba  - by love, my ba  -  by love
been missing you
miss kissing you

In stead of breaking up
let's start some kissing and making up
Don't throw our love away
in my arms why don't you stay

need you
need you

baby love
my baby love


Hai filmpiepeltjes,

Van de vele malen dat ik Blue Velvet in
de bioscoop heb gezien, ben ik er drie maal
met een vrouw heen gegaan. Ik nodigde uit,
en zij wisten van nix...

De meest markante ervaring was, toen de vrouw in 
kwestie, later op de avond dacht dat ik in een 
witte doktersjas de slaapkamer in zou komen lopen. 
Dat kwam alleen maar door de film, zei ze later. 
Ik maakte daardoor een hele rare indruk.
Vond ze toen... ;-)

De foto's van de HEMA zijn terecht!
Ik wist het wel, en de tranen van Elle
waren bijna voor niets. Maar dan toch:
want op die 36 opnamen zaten toch op 
dat rolletje de twee allereerste foto's
van Eefje, echt vlak na de bevalling,
kwa na de bevrijding... ;-)

Ik bedoel maar: echt Hema...
Omdat we al het fotowerk van de zaak
nu voor nix kregen heb ik Kees getracteerd
op een ijsje en een pakje Pokemonkaartjes.

Hehe, iedereen weer gelukkig thuis...

(zucht)

When did You stop loving me
When did I stop loving You

(zucht)


Want hier gaat het al niet veel beter.
Het zit allemaal een beetje in een dip:

De man met de slappe tenen heeft het
gebouw inmiddels verlaten omdat hij het
te druk heeft met andere zaken...

Even wat turbulentie van het bezoekcijfersfront.

[ ergens werden officiele first-week-box-office-cijfers gepost ]

En daar wil ik aan toevoegen dat die hier
gepubliceerde cijfers over Lek, over ten hoogste 6,
in plaats van 7 dagen zijn berekend, en waar
je ook nog de uitval van Koninginnedag in
zou moeten verdisconteren...
Cijfers zeggen niet alles, maar wel veel...
Maar ja, ik heb makkelijk praten,
want ik ga er altijd wel naar toe.
Weer of geen weer, een goede of een slechte recensie...

Roemer is hier met een eigen "Lek-Draad"voor zichzelf 
begonnen zag ik.
Succes ermee Roemer!...

Reinder heeft er -zag ik ook nog- echt werk van 
gemaakt om de filmjournalistiek weer eens kritisch 
onder de loep te nemen...

Affijn, wij gaan gewoon verder. 

Ik heb nu Donald Fagen opstaan, met de Nightfly.
Ik heb ook al Neil Young, The Beatles en
Marvin Gay uit m'n platenbakken vooraan
gezet... 

En hebben jullie Simon nog vandaag in de krant
gezien? Hij stond in de Volkskrant, in het
katern van de Uitlaat. Een klein rubriekje,
rechtsboven en weer met een foto. Het rubriekje
heet 'De eerste keer'. En dat sloeg natuurlijk
op het eerste filmscenario van Simon. Niet 
gelijk zo verbanden leggen... ;-)

.

De mensen vragen zich dan ook wel eens af: 


"Hoe lang gaat dat nog duren Vos? 
Ik bedoel, we zijn dat gezijk over 
-weet ik veel wat allemaal- 
een beetje zat aan het worden, 
dus als je een dood lijntje
kan geven, kwa datum, zodat we 
daar rekening mee  kenne houwe... 
Begrijp je dat vader?"

Ok, ok, ok...

Ik gun me nog enkele dagen bedenk- en prenktijd 
en dan verlaat ik deze draad met een afrondend stuk. 
Acoord?

It's a deal daddy-jo...


Get up get up
let's make love tonight
Wake up wake up
Yeh you do me right

Well it's sexual healing...

Wake up
Wake up
Let's make love tonight

.

Ik werd vanochtend met een schok wakker.
Het was even over zessen. 


                        !PANG!

Hoorde ik... Er was nix in mijn hoofd
geknapt en ik was ook niet wakker geschrokken
uit een nachtmerrie. Maar ik denk,
wat, waar?

Ik woon namelijk dus niet bij Elle en
de kinderen. Ik ben er wel heel veel, maar
we hebben nooit samengewoond en wat we ook
nooit zullen doen. Zo is het nu eenmaal.
Maar ik schrik wakker en probeer de
knal te localiseren. Ergens aan de overkant
aan de achterkant... Ik hoor verder nix
en zucht alleen dat ik van hoe dan ook
iets wakker ben geworden. Ik vast niet
alleen...

En terwijl ik nog lig na te suffen van
m'n verhoogde hartslag en weer in slaap
probeer te komen (reveille a 7.30)
herinnerde ik me toen glashard en
helder wat ik daarnet had gedroomd, vlak
voordat ik wakker werd...


Ik zat dus op een eiland, ergens in
de Caraiben... [ben ik ook geweest] ...
Op een prachtig wit strand. 
Een strak blauwe hemel en een blauwgroene zee.
En ik zit aan dat strand te tiepen.
Op een ouwerwetse tiepmasjien.
Zo'n zelfde exemplaar dat ik ergens in een 
doos heb staan. 

En ik zit daar te tiepen aan een script 
-wat of waarom weet ik niet- 
maar ik weet wel dat m'n vrouw en 
kinderen in de buurt zijn. 
Maar ik zit wel te tiepen.

Dan doemt er ineens een naakte
vrouw uit de branding op. Ze is heel mooi
en heel jong en ze lijkt -of is; het was
natuurlijk maar een droom- op Sofia Coppola. 

Ik liet gelijk m'n tiepmachine in
de steek en het was net alsof we elkaar al 
jaren kende. Vrouw en kinderen, maar ook
waar ik mee bezig was en waar ik was, dat
was allemaal weg en verdwenen. 

Ik was alleen nog maar met die jonge vrouw...

En ik leg gewoon - op z'n plat Haags -
aan met die nimf in de branding...
Echt een droom die gaat beginnen.

Affijn ik..


                        !PANG!


Schrik ik dus godverdomme uit me droomslaap 
omdat er ergens hier een of andere Joegoslavische
kankerdrugsjunkcrimineel z'n pistool heeft 
getrokken. Wat kan mij dat nou rotte dat ze 
mekaar overhoop schieten...! 
Als ik er maar niet van wakker wor...

Ok... ho... ho... Jullie schrikken
toch niet echt?

Ach... Maar andere dromen komen weer
wel uit...

Groet en weltrusten en een fijne bevrijdingsdag van de week,

DirkJan

M'n film over de geboorte van Eefje is af.
Niet maandagmorgen zoals ik eerder 
aankondigde, maar dinsdagochtend is het geworden.
Alles klaar en opgeborgen en ik neem van 
al het materiaal ten minste 4 weken afstand.
Niet aan denken, niet naar omkijken.
Als het maar veilig ligt opgeborgen.
Nog een kopietje trekken tussendoor,
maar vooral al niet kijken. Want de film
is ook helemaal klaar. Ongelooflijk.
Precies 60 minuten: imperfect beeld met
glashard geluid; stereo, digitaal.
Ik heb er ook mee in de zaal van Tuschinski
gefilmd. De hele voorfilm heb ik opgenomen
Simon, enkel voor het geluid uit de zaal! ;-)

De film na Pokemonsters die ik zag was dus
de kapper van Siberie... (gaap)
Daar kun je dus wel met vrouwen in het 
algemeen en zwangere in het bijzonder mee
naar toe gaan. Nietwaar Reinder? ;-)

BTW: Kwa einde van die Blue Velvet-avond:
[ Toen ik later die doktersjas uittrok piepte
ze wel anders... :-{ ]

Dat was een grapje hoor! ;-)

En de rest is allemaal echt gebeurd...
Ik kan er ook nix aan doen...

En ik heb al een goeie Last One-Liner als ik 
hier wegga... Jullie zullen 'm beslist herkennen.
Het wordt de laatste zin van mij in deze draad.
Volgende week.
Ergens.
Hier.


~





       ~












                    ~

Nobody is perfect