DirkJan Vos - d.vos35@chello.nl
Amsterdam - Den Haag 1960
The Black Crowes Live in Paradiso
Zomer 1993, Den Haag. Ik leid een vrij en onbezorgd leven van een dertiger die zich conceptualist noemt. Een ideeënman. Het gaat niet zozeer om de discipline of het resultaat, maar om een beeldend idee en de reis die je maakt.
Ik was toen al jaren actief in de nieuwe media, maar internet was nog net onbekend. In die jaren kwam ik regelmatig met vrienden een biertje drinken in coffeeshop, café de Ganja in de Kazernestraat. Altijd tot ver na sluitingstijd open en vrijwel altijd met mannen onder elkaar, voornamelijk jongere rock-'n-rollers die dweepten met de Stones en toen ook de Black Crowes. Zo herinner ik mij de broers André en Willem Mulock die een Haags rockbandje hadden opgericht, The Maniac Mulocks. Ze kwamen uit een keurig milieu uit het Statenkwartier, maar praatten zo plat als een dubbeltje, als houding. Ik was in hun ogen een Hagenaar en zij de echte Hagenezen.
Het moet eind juni 1993 zijn geweest. Ineens gonsde het gerucht dat The Black Crowes op 7 juli een verrassingsconcert in Paradiso zouden geven. De Mulocks en wat vrienden wisten aan kaarten te komen, maar veel fans hoorden het te laat. Het was in no-time uitverkocht. Zelf had ik niet eens nagedacht of ik er naar toe zou willen. Ik vond The Black Crowes goed, maar om er nu heen te gaan?
Maar ik realiseerde me dat heel veel fans geen kaartje hadden en dat er op de dag van het concert wel een levendige handel zou zijn in kaartjes. En zo ontstond in een flits het idee om die dag naar Amsterdam af te reizen en de zoekende fans te gaan filmen en interviewen. Met mogelijk bootleg-beelden van het concert als ik met mijn camera binnen kon komen. Zelf had ik ook geen kaartje.
Het begrip camjo van tegelijk cameraman zijn en journalist bestond toen nog niet en ik had als concept de OMOC uitgedacht: One Man, One Camera. Ik wilde een reportage maken zonder enige hulp, ik wilde het alleen doen om een maximaal resultaat te halen. Geen geluidsman of cameraman, maar ik zou zelf alles participerend in eigen hand houden.
Ik kon beschikken over een eenvoudige Sony-handycam die ik van mijn tante Diana en haar man Jan (die hebben elkaar ontmoet op de bridgeclub) kon lenen. Niet heel fraai beeld, maar ik wilde dat compenseren met goed geluid.
Ik kocht een goede, stereo-microfoon en kon die aan camera vastmaken. Dat deed ik met een afgebroken, telescopische radio-antenne, die je in en uit kon schuiven. Op het uiteinde monteerde ik de microfoon.
Op de dag van het concert met mijn uitrusting alleen op stap gegaan. Rond Paradiso rondgehangen en me uitgegeven als amateurfilmer, wat ik ook was. Daardoor kon ik authentieke en rake portretjes maken van de (jonge) mensen die nog een kaartje wilden kopen. Ook de aankomst van de Black Crowes in een roadbus heb ik kunnen vastleggen. Mijn batterijen kon ik gratis opladen bij een groenteboer naast Paradiso. Het eerste deel is dan ook nog steeds aardig, spannend en humoristisch, de opnamen van het concert vallen nu, zoveel jaren later, wel tegen.
Later op de dag voor 75 gulden een kaartje zwart gekocht en met een tasje waar mijn camera in zat zo Paradiso binnengelopen. Ik vond een uitstekend plekje op de eerste rij in het midden op het balkon. En daar de bootleg van ruim een half uur geschoten. Later een montage van gemaakt en een bootleg-editie van vijftig, genummerde exemplaren op video uitgegeven. Voor het kopiëren, ook van de Stones- Kurhaus-film, had ik een speciaal mannetje, Marcel, kende ik uit de Paas, die werkte bij een videokopieerbedrijf. Heel goedkoop. De meeste video's heb ik daarna zelf verkocht aan wat fans en aan rockcafé's en coffeeshops in Den Haag en Amsterdam. Een exemplaar nog eens in een tent in Sneek. Was toch 25 gulden om een avond op te drinken.
Het was een one-man-operation en met een goed resultaat. Veel positieve reacties, ook toen al.
In 2006 kon ik de (cult)video online zetten op Google Video. Maar Google Video is verdwenen. De reportage en bootleg staat nu op YouTube.
The Black Crowes in Paradiso - Bootleg-concert 1993 - Met interviews fans - YouTube
Het gaat met name om de eerste twintig minuten met de reportage voor Paradiso.
__________________________________________________
In 2018 bestond Paradiso 50 jaar en vroeg om herinneringen van bezoekers. Ik reageerde met mijn verhaal en video. En nu staan mijn ingekorte anekdote en video op het online geheugen van het Amsterdam Museum.
Verrassingsconcert The Black Crowes - Geheugen van Amsterdam
Tip: Bekijk mijn docu over het concert van The Rolling Stones in het Kurhaus in 1964 op mijn uitgebreide specialpagina over het optreden.
The Rolling Stones - Kurhaus - Met eigen docu - De Jongenskamer
Tip: Kijk ook naar mijn docu-drama De steen over de moord op de gebroeders De Witt.
De steen - Docu-drama - Johan de Witt - De Jongenskamer
DirkJan Vos - d.vos35@chello.nl
