Het Paard van Troje - Nazit

DirkJan Vos - d.vos35@chello.nl

Amsterdam - Den Haag 1960

Het Paard van Troje bestaat 40 jaar - Oktober 1972 - 2012

Er is veel aandacht voor het Paard van Troje geweest, met name bij Omroep West. Zie daarvoor ook mijn linkjes onderaan. En ik heb de festiviteiten op afstand met interesse gevolgd omdat ik een paar jaar betrokken ben geweest bij het Paard. Tussen eind jaren tachtig en begin jaren negentig. Voor een verdere professionalisering van het Paard hield ik mij bezig met de automatisering, de computers, en was ik geregeld de notulist van de staf- en bestuursvergaderingen. Ik was geen vaste medewerker, maar ook geen vrijwilliger. Ik werd zwart en in natura uitbetaald. Zo kon ik met een eerste factuur mijn eerste cd-speler en een stapel cd's kopen, op kosten van het Paard. Zij hadden dan het btw-voordeeel. Ik was ergens wel een buitenstaander, maar ik wist van de hoed en de rand. En mijn thuishonk was altijd het Haags Filmhuis op de Denneweg met een heel ander publiek, milleu en soort collega's. Ook was ik betrokken bij het Kijkhuis (kunstvideo's) en ik schreef voor het uitgaansblad Doen. En in die tijd ook nog een aantal jaren gewerkt voor het North Sea Jazzfestival. Bird lives! Kortom. ik wilde toen alle kanten verkennen en stond midden in het bruisende Haagse, culturele leven. En het Paard (van Troje was er toen afgehaald) hoorde daar zeker ook bij. En dan had ik ook nog een part-time kantoorbaantje, maar toch een bohemien. Leven!

Mooie tijden en jaren in het Paard. Veel contacten met mensen van divers (Haags) pluimage en veel bandjes gezien. Dat zocht ik bewust op. Ik heb er ook drie grote dansavonden georganiseerd. Een party met als thema Prince Bathouse, een Light House Beach Party (met een laag zand gestort in de grote zaal!) en een groot feest op kerstavond, Back to Zero. Carte blanche. Met een geweldige en memorabele nazit. Begin jaren negentig. Helemaal uitverkocht en bomvol. Met optredens in het café boven van de dichters Maarten Zilverentand, Robert-Jan Rueb en Adriaan Bontebal. Muzikale omlijsting het trio De Ideale Schoonzonen met kerstliedjes. Beneden in de grote zaal de Paard-coverband The Summer of Love van Hugo met sixties-repertoire en twee beeldschone go-go-danseressen (Janna Loontjes en ?, Bert op drums). En goede dansmuziek met een paar dj's, of was het alleen Willy Jolly? Ik weet het niet meer. Visuals waren er met sixties-beelden op monitoren, ronddraaiende dia's over de muren en Ritsaert en Eric verzorgden op een ladder een geslaagde projectie van real-time vloeistofdia's vanuit de zaal op het achterdoek van het podium. De benedenzaal was verder aangekleed met slierten kleine lampjes op het podium, gemaakt door Jan. En ook Marc was erbij betrokken. De hele aankleding straalde een kerstsfeer uit. Een feestje bouwen met bij elkaar zo'n 750 man/vrouw. Back to zero, terug naar af.

[ En ik licht er nu deze party uit omdat ik recent de promotiekaarten voor het feest in de database van het Paard van Troje tegenkwam. Over de andere twee party's kun je geluidsfragmenten van de concepten beluisteren via de linkjes onderaan. En ik heb er uitgebreid over geschreven in mijn bio-story, maar die staat niet online. ]

Back to Zero. Het was in de herfst van dat jaar dat ik gevraagd werd door de programmeuse Petra. Of ik interesse had om het jaarlijkse feest op kerstavond te bedenken en met haar te organiseren. Ik voelde me vereerd en ben gaan nadenken.

Ik kwam uit op een sixtiesparty met live-acts en diverse dj's. Het een kwam bij het ander en er kwam een plan. Een coverband beneden en in het café dichters met een entre-act. Op de dag van het feest heb ik nog bij een uitdragerij in de Boekhorststraat met een busje een groot, oud bankstel opgehaald waar later die avond de drie dichters op zaten en hun teksten voordroegen. Er stond ook een oude tv naast een versierde kerstboom.

Het concept was rond en had ik bedacht. Back to zero, terug naar af. Ik wilde geen posters door de stad, maar had een ander publiciteitsidee. Het werd een concept. Ik kende twee foto-stills uit de documentaire Mensen van morgen van acteur, regisseur Kees Brusse, uit 1964. Die foto's lagen in het archief van het Haags Filmhuis. Twee foto's van een jonge vrouw en een adolescente man, begin jaren zestig. Die wilde ik gebruiken. Een tweede spoor was dat ik over een database met adressen beschikte met meer dan duizend bekende en onbekende mensen uit het Haagse uitgaansleven. Zo zaten er ook een paar honderd tussen van dj Willy Jolly, maar ook de relaties van het Paard. Ik heb toen met mijn eigen database precies 500 adressen geselecteerd. Die wilde ik een kaart sturen voor het feest. Maar niet een maal, maar twee maal. Het waren twee foto's van de man met de pijp en de vrouw met opgestoken haar. En als je kijkt naar de afbeelding boven gaat het om vier varianten. Twee zonder enige aanduiding waar het om gaat en twee met de naam van de party en het Paard erop. Op de achterkant verdere informatie, alleen op de laatste twee kaarten. Ik had de lijst van 500 namen precies in twee delen gesplitst. Bij de eerste mailing kreeg de ene helft een kaart met de foto van de vrouw en de andere helft de man. Maar met de versie waarop geen enkele aanwijzing stond waarover het ging. Op de achterkant stond alleen een ei getekend en onderaan, Rednose(d) Rendeer Productions. Een teaser. Wat is dit voor een kaart? Twee weken later stuurde ik de mensen een tweede promo, maar nu kregen ze de kaart met daarop Back To Zero, het Paard, en achterop de gevevens van het feest. En de mensen die eerder een vrouwenkaart hadden gekregen, kregen nu de foto met de man en omgekeerd. Ik had de vier verschillende kaarten ook apart onderscheiden door ze binair te nummeren, 00 01 10 11, zoals ook is te zien. Ik heb de vier verschillende kaarten laten lay-outen op een A4-tje (Marc?). En dan daarna in vieren snijden voor de losse kaarten. Maar ik wilde ook ongeveer 25 complete A4-tjes hebben die niet gesneden zouden worden. Die heb ik met een nummerstempel op de achterkant genummerd en wilde ik later als aandenken aan de avond geven aan iedereen die had meegewerkt. Ik had ook nog een super-nazit in gedachten. Maar goed, een conceptmailing dus die succesvol was. De avond was uitverkocht met om middernacht een rij buiten op de Prinsegracht.

De entreeprijs was laag, maar de avond kostte wel een centje. En al ruim van te voren bedong ik voor het budget dat er 500 gulden zou worden begroot voor een nazit na sluitingstijd, 03.00 uur, voor de medewerkers en een ruim aantal introducees. Ik wilde naast wat hapjes dat er tien treetjes met blikjes bier zouden zijn, 240 stuks dus.

Het einde nadert en medewerkers, vrienden en bekenden worden uitgenodigd voor de nazit. Een man of vijftig bij elkaar.

Het feest is voorbij en alles wordt afgesloten. Normaal sta je dan op straat en kan je naar een louche nachtcafé. Maar nu niet. Er is nog een nazit.

Het café boven is helemaal dicht voor het publiek en de tap is afgesloten. Maar er komen steeds meer mensen die zijn uitgenodigd voor de nazit in het café . Ik had een speciaal cassettebandje gemaakt met muziek voor de komende uren. Maar dat niet alleen.

Het is 3:15 en iedereen heeft dorst en trek, maar de bar is dicht. Wat nu?

Dan gaat een zijdeur van het café open en rijdt een medewerker op een steekwagen de ruim tweehonderd blikjes Heineken naar binnen. Daar achteraan een paar medewerksters met schalen met gesneden stokbrood, kruidenboter, lekkere smeersalades en andere hapjes. Let the afterparty begin!

Ik heb toen persoonlijk iedereen het eerste biertje gegeven. Daarna zelf pakken. Later heb ik nog aan de directe medewerkers het genummerde drukwerkje gegeven van het kartonnen A4-tje met de publciteitsansichten. Allemaal voorbereid. Back to Zero, een party over de sixties rondom 1990.

Ik heb nog video-opnamen van de avond en de nazit. Wellicht dat ze ooit nog eens te zien zijn, maar ik doe er nu niks aan. Het gaat om de herinnering en het moment van toen. Dat is niet terug te halen. Het was een legendarische nazit.

Het werd later en later. En het zal een uur of zeven zijn geweest toen ik als een van de laatste met mijn vriendin naar huis ging.

Back home.

De mazzel!

MobyDirk

Amsterdam – 11 november 2012 – Den Haag – 1960 - # 12

_____________________________________________________

Paard van Troje 40 jaar - Documentaire omroepwest.nl - West op zondag 28-10-12 - tijdelijk terug te zien - 30 minuten

Overzicht programma's en clips 40 jaar Paard van Troje - omroepwest.nl

Reportage Paard van Troje 25 jaar - 1972-1997 - omroepwest.nl - YouTube

Paard van Troje 1977/1978 - 8-mm film met origineel geluid - 45 min. - Haagse beeldbank - Gemeentearchief

8-mm film - Paard van Troje - Den Haag - 1977/1978 - 30 minuten - YouTube

Reportage openingsconcert jubileum Paard van Troje - deel 2 - omroepwest.nl - tijdelijk terug te zien

Reportage openingsconcert jubileum Paard van Troje - deel 1 - omroepwest.nl - tijdelijk terug te zien

_____________________________________________________

Interactieve website en database over 40 jaar Paard van Troje

_____________________________________________________

Foto Den Haag Centraal

In de nacht van donderdag 18 op vrijdag 19 augustus 1988 gaf Prince een verrassingsconcert in het Paard. Ik was er niet bij, maar precies een jaar later organiseerde ik op vrijdag 18 augustus 1989 een Prince Bathouse-party in het Paard, ter herinnering aan het concert, maar ook in verband met de aanstaande Batman-film van Tim Burton waar Prince de soundtrack voor maakte. Dat wil zeggen, Prince maakte een nummer voor bij de aftiteling en er verscheen het aparte album Batdance.

Er waren een paar entre-acts met Batman, Robin en de Joker. Batman werd gespeeld door Frank van den Bos, de zanger van de Ideale Schoonzonen, Robin door Jan Knijnenburg en de Joker door Marianne. En veel muziek van Prince. Een geslaagde uitverkochte dansavond en -nacht.

De volgende dag stond er nog een aardige foto van Batman voor het Paard in de Haagse Courant. Maar toen zat Elvin den Haan nog even in het pak en maakte hij vroeg op de avond nog een run over de Grote Markt en door de Zwarte Ruiter. Daarna nam Frank het over.

Anekdote Radio 2 - mp3 - Prince Bathouse Party - 1

Anekdote Radio 2 - mp3 - Prince Bathouse Party - 2

Ontwerp Elvin Den Haan. Foto online-archief Paard.

_____________________________________________________

Ook heb ik nog eind jaren tachtig een spectaculaie Light House Beachparty georganiseerd in het Paard. Dat staat kort beschreven in mijn Bio-story, maar is ook een aantal jaren geleden door mij kort samengevat via een voorgelezen mail op Radio 2 in het Theater van het Sentiment. Ik verklap alvast dat er in het Paard een dikke laag zand lag.

Anekdote Radio 2 - mp3 -Light House Beach Party

Affiche Light House Beacht Party - eigen handgemaakt ontwerp - Kleur mislukt door de drukker

_____________________________________________________

[ Eind jaren tachtig wilde de gemeente Den Haag weer eens fors bezuinigen op het Paard, 100.000 gulden. Er kwam een tegenactie: They shoot horses, don't they. Ik heb toen een zwart actie-T-shirt ontworpen met daarop wit bedrukt een zelf getekend, gestileerd skelet van een paard. Ik schreef voor de raadsvergadering ook twee vlammende speeches voor de directeur Herbert en voor een leuke, jonge punkie-vrijwilligster. Ook spindoctoren naar de gemeente en politiek via bestuursleden van het Paard en met inzet van Marianne. Hans van Gruppo Sportivo kwam in de raad nog een protestliedje zingen met zijn gitaar. De korting werd gehalveerd en binnenskamers ontving ik de nodige lof. Enfin, en dan was er nog het langslepende conflict met Jan, de portier ... Het Paard was en is een culturele real-life-soap, midden in de stad Den Haag. Daarom wilde ik erbij horen. ]

De afbeelding van de herrinneringskaart(en) van Back to Zero heb ik niet zelf gescand, maar gevonden in de database van paard40jaar.nl Vandaar nu dit verhaal en deze pagina. Mooi.

2016

§ Vanavond was de eerste tribute-avond voor Prince in het Paard, in de kleine zaal. Volgende week nog een en dan in de grote zaal. En daar is dan ook veel belangstelling voor omdat Prince in 1988 een verrassingsconcert gaf in het Paard. Ik heb daar al over geschreven en ik was er toen niet bij.

Er kwam een retweet op Twitter voorbij van het weekblad Den Haag Centraal, van Ron Fresen die tweette met een foto van een artikel dat hij in die krant had geschreven over het concert. Het was niet te lezen via Twitter, maar in het midden stond nog redelijk groot een poster van het Paard. En ik herkende die poster gelijk, die was van de Prince Bathouse-party die ik precies een jaar later in het Paard organiseerde: vrijdag 18 augustus 1989. Leuk, ik heb de poster nog wel ergens ver weg in een archief liggen, maar zit niet in mijn pc.

Wat later heb ik het plaatje uit de tweet in Paint bewerkt en alleen de poster met wat zijranden uitgesneden. Maar ook het plaatje even goed vergroot en kon ik redelijk de tekst lezen.

Ron Fresen schrijft dat nog op de avond van het Prince-concert medewerkers van het Paard het affiche in de zeefdrukkerij hadden gemaakt! En onder de poster staat ook de verwijzing naar het Prince-concert. Zo zie je maar hoe het gaat met herinneringen, aannames en (on)zekerheden.

Die onzekerheden had ik ook al over de juiste datum van het concert, want je vindt op internet zowel 18 als 19 augustus. Op zich was het op donderdag de 18e, maar omdat het ruim na middernacht begon is ook de 19e goed verdedigbaar.

En dan ben ik zelf nog bij een concert van Prince geweest, in de Kuip. Ik heb er niet veel herinneringen aan, maar ik dacht met Google dat het 1990 moet zijn geweest. Ik dacht na het concert in het Paard en na de party een jaar later; dat ik hem toch een keer heb gezien. Maar het is ook mogelijk dat ik een concert in de Kuip in 1988 heb meegemaakt, waren drie data. Ik weet alleen zeker dat Alphabet street werd gespeeld (en Purple rain) en er veel lichteffecten waren met dunne, gekleurde cirkels. Ik laat het er verder bij zitten.

Ik heb de poster van Prince Bathouse ook aan een andere pagina over het Paard toegevoegd, maar via onderstaande link kun je hem in een keer los zien. Gemaakt door een oude maat van toen Elvin den Haan.

Poster Prince Bathouse Party - Den Haag Centraal - De Jongenskamer

Het Paard - De nazit - De Jongenskamer

[ En dan heb ik Ron Fresen en Den Haag Centraal nog even geantwoord op Twitter dat de poster van een jaar later was, met een enthousiaste ;-) Hoe dan ook mooi dat ik die poster nu digitaal in mijn knuistje heb. ]

Bron mijn: Kladblokje - dejongenskamer.nl

DirkJan Vos - d.vos35@chello.nl