Den Haag Beat- Pop- en Rockstad Nummer 1!

DirkJan Vos - d.vos35@chello.nl

Amsterdam - Den Haag 1960

Haagse kermis begin jaren zestig

Het grootste deel van mijn leven heb ik in Den Haag gewoond. In de jaren zestig was ik nog een kind en gek genoeg is alle beatmuziek uit die tijd aan mij voorbij gegaan. Ik kende niemand met plaatjes van de Beatles. Pas toen ik een jaar of tien was -in 1970- ben ik me voor popmuziek gaan interesseren. Ik begon ook naar Radio Veronica te luisteren, die je in Den Haag goed kon ontvangen. Maar ik had nog niet echt een eigen smaak, meer de kinderpopmuziek van toen; Middle of The Road, Christie, de Poppies en ook Boudewijn de Groot. Venus van Shocking Blue vond ik ook geweldig en draaide ik veel op mijn kleine cassetterecorder. Verder werd er thuis naar easy listening geluisterd, vooral de na-oorlogse amusemenstmuziek van Frank Sinatra, Doris Day, The Millers, Dutch Swing College Band, enzovoorts. Maar bebopmuziek bijvoorbeeld was toen nog geheel onbekend bij mij, dat zou nog jaren duren.

In 1972, op de middelbare school, raak ik helemaal verslingerd aan de symfonische popmuziek van Genesis, Yes, Pink Floyd, Jethro Tull en Roxy Music. Ik vond het geweldige muziek en moest van andere muziek weinig hebben. Zeker niet die ouwe hippiemuziek uit de jaren zestig. En ik volgde de Top 40 op de voet en later keek ik altijd naar Top Pop. Eind jaren zeventig breidt mijn interesse zich iets uit richting de jazzrock. De punk komt op en later de new wave. Ik heb er nooit wat mee gehad. En mijn actuele muziekbelangstelling is eind jaren 80 stil blijven staan met de intrede van de house en de hip-hop. Ik was rond de dertig en had alle soorten muziek inmiddels wel gehoord. Mijn geŽvolueerde smaak had zich verder ontwikkeld in de jazz en in de popmuziek van met name de jaren zestig.

In 1978 leer ik de echte jazz kennnen door de lp Ascenseur pour l'ťchafaud van Miles Davis uit 1957. Ik werd overrompeld. De hele symforock zwoer ik voorgoed af en ik dook de oude jazz in van de bebop en de cool. En tegelijkertijd ontdekte ik de muziek uit de jaren zestig. The Beatles, The Stones, Motown, The Doors, enzovoorts en voor het eerst ook de oude Haagse bands, waaronder de Q65 met hun geweldige lp Revolution. Midden jaren 80 draai ik de lp grijs en hoor ik steeds meer oude Haagse beat. Een herontdekking en aangename zoektocht. Ik ga er over lezen wat er te lezen valt en ik kom steeds vaker in contact met wat oudere mensen die die tijd nog goed hebben meegemaakt. Ook kom ik in contact met de muzikanten van toen. Niet zo vreemd, want in die tijd begin ik ook voor het poppodium Het Paard te werken en ook een paar jaar voor het North Sea Jazz Festival. Maar ik had ook een grote interesse in film en in documentaires en in de geschiedenis van Den Haag. Ik word een omnivoor en wil alles zien en horen uit de sixties en met name Den Haag. Ik sluit een mooie vriendschap met een tien jaar oudere man en die graag een documentaire over de Haagse beat wil maken. We gaan aan de slag. De titel hadden we al snel: Den Haag Beatstad Nummer 1!

Veel research gedaan, bij mensen thuis geweest, films zoeken, en uiteindelijk via een producent een voorstel ingediend. Is allemaal op niks uitgelopen en tot de dag van vandaag is er nog geen documentaire over dit onderwerp verschenen. Ik ga het niet doen, maar wie neemt die uitdaging eens aan.

Met alle kennis die ik toen had en heb ga ik hier nog eens proberen op te sommen waarom Den Haag toen -en nu nog steeds- popstad nummer 1 is. De punten zijn niet nieuw, maar ik zet ze nu eens onder elkaar. Wellicht nodigt het uit voor een reactie in de vorm van een reflectie of gewoon een aardige anekdote.

Waarom werd en is Den Haag Beatstad Nummer 1?

#20 Notes

- #1 Den Haag en Scheveningen waren al voor de oorlog een stad van uitgaan en levende muziek.

- #2 Scheveningen, de parel van Den Haag. Het strand, de zee, de muziek, de drank en de mooie vrouwen. Den Haag, je tikt er tegen en het zingt.

- #3 In de oorlog mag geen Amerikaanse en Engelse muziek worden gemaakt. Dit biedt kansen aan de Nederlandse musici om veel te spelen. Dat zet zich na de oorlog voort in de Nederlandse amusementsmuziek.

- #4 In de jaren vijftig ontstaat de jeugdcultuur waarbij jonge mensen zelf geld hebben, verdienen, en uitgeven aan moderne kleding, muziek, brommers, enzovoorts.

- #5 In maart 1956 geeft Lionel Hampton met groot orkest een uitzinnig concert in de Houtrusthallen in Den Haag en diezelfde nacht in het Concertgebouw in Amsterdam. De beelden van het 'nieuwe' publiek staan op een Polygoonjournaal.

- #6 Dan komen na de oorlog de Indische mensen met hun kinderen naar Nederland, vooral Den Haag. In IndonesiŽ konden ze al luisteren naar de rock-'n-roll. Ze namen dat mee. Er ontstaan veel indorockbands in Den Haag.

- #7 De indorockbands pasten goed in de uitgaansclubs. Goede musici en goede shows. Zij waren ook de voorbeelden voor de latere beatmakers. Met de komst van de Engelse beatgolf wordt de belangstelling voor indorock minder. Ook een kwestie van discriminatie.

- #8 De Beatles en de Stones breken door in 1964. Het concert van The Rolling Stones in het Kurhaus in 1964, is van belang omdat veel Haagse jongens daarna ook een bandje wilden beginnen.

- #9 De jonge Nico Servaas, van muziekwinkel Servaas, importeert als eerste in Nederland de nodige (Marshall) versterkers en instrumenten voor de jonge beatmakers. Kopen op afbetaling. Servaas werd een ontmoetingsplek van de jonge beatmakers.

- #10 Haagse bandjes waren ook wijkgebonden met eigen fans, zoals de Golden Earrings en de Q65. Er waren ook veel jeugdgroepen: gangs als Kikkers, De Plu en de Gele Slang. En er waren grote en kleine clubs en ook rolschaatsbanen om op te treden en samen te komen. En het strand bleef altijd lonken.

- #11 Den Haag was ruim gebouwd van opzet, met lange lanen, van de binnenstad tot aan Scheveningen. De Puch was populair. Den Haag was een open stad om je te verplaatsen; ruimte, vrijheid, het strand ...

- #12 De invloed van Veronica was ook groot. De dj's kwamen vaak in de Haagse scene. Joost den Draaijer helpt de Motions -met een fakenotering- aan het eerste Haagse beatplaatje in de top-40.

- #13 Er ontstond een hele scene aan bands die ook konden spelen omdat de Amerikaanse en Engelse bands hier nog niet optraden. In het land der blinden is eenoog koning.

- #14 Na 1968 worden de meeste tieners 18-20 jaar. Moeten in dienst, gaan werken. De buitenlandse muziek-concurrentie wordt te groot. Alleen de besten blijven over. Ook veel bands en adolescenten gaan ten onder aan de dope ...

- #15 En het was een echte brede tienercultuur, jongeren van 12-16 jaar. De popcultuur was ook nieuw. En de muziek verbond platte Haagse jongeren uit de Schilderswijk met de bekakte tieners uit de Vogelwijk.

- #16 De sociale verhoudingen in de stad. Van de gegoede ambtenarij, de residentie en de Schilderswijkcultuur. Den Haag, een stad zonder arbeiders.

- #17 De GTB-opnamestudio in de Jan van Nassaustraat. Vader Gerard Theo Bakker (GTB) en zoon Erik Bakker.

- #18 En Den Haag was een stad vol impresariaten, managers en andere muzikale entrepreneurs, zoals Paul Acket (ook uitgever van Muziek Expres en Pop Foto), beatkoning Jaques Senf, Freddie Haayen en 'een' Adje Lagorwaard.

- #19 Den Haag is ook altijd een jazzstad geweest, nog steeds. De Ductch Swing Collegeband, Pia Beck en ook zigeunerorkesten van Andrei Serban en Lajos Veres.

- #20 Den Haag, kustplaats en meltingpot, groots, weids en vol levendige rock-'n-roll. De beatmuziek en popmuziek verbonden alle lagen van de bevolking. Het zat in de genen van iedere Hagenees.

Tot zover, voorlopig. Aanvullingen an analyses zijn welkom. En ik moedig iedere filmmaker aan om alsnog, zo snel mogelijk die documentaire te maken over Den Haag Beatstad Nummer 1!

Shocking Blue

Hoogtepunten waren Venus op nummer 1 in Amerika van Shocking Blue, hoewel acheraf een zeer sterk geleende melodie, en Radar Love van The Golden Earring. En natuurlijk The Life I Live van Q65.

Venus - Robbie van Leeuwen - dejongenskamer.nl

Golden Earrings 1965

Waarom werd Den Haag later ook weer populair als popstad met Anouk, Kane en Di-rect? Dat weet ik niet precies. Wel dat er altijd een goede infrastructuur was en is om op te treden en mogelijk ook de Haagse bluf: een bandje beginnen en spelen... Voortgaan op de tradities van vroeger, op tradities die nooit zijn verdwenen.

En er is natuurlijk meer. Genoeg voor een drieluik over Den Haag Beat- Pop en Rockstad Nummer 1! Vanaf de indrorock uit de jaren vijftig tot nu.

DJ

April 2010

Bronnen, onder andere:

Den Haag beatstad nummer 1! - Voorstel docu 1992 - De Jongenskamer

Mutsaers, Lutgard (1989), Rockin' Ramona. 'n Gekleurde kijk op de bakermat van de nederpop. Den Haag: SDU, 1989.

Slootweg, Dick (1989), De B-kant van de beat. Den Haag: SDU, 1989.

Ton van Steen en Bert Bossink, Het Liverpool van Nederland. Zwolle: De Ruiter, 2002

Ger Tillekens, De Haagse wortels van de Nederlandse popmuziek (recensie), Soundscapes 2003 - soundscapes/Haagse_wortels.shtml

En dan wil ik nog een aantal linkjes geven van mijn eigen site:

The Rolling Stones, 8 augustus 1964, Kurhaus, Scheveningen - met videoreportage - dejongenskamer.nl

The Life We Lived - Over het leven van drummer Jay Baar van de Q65 - dejongenskamer.nl

De Tielmam Brothers live op tv 1960 - Vernietigende recensies - Discriminatie? - dejongenskamer.nl

In november 2012 verscheen een boek van Leo Blokhuis over de bloeiperiode van de beat en rock in Den Haag aan de hand van muziekwinkel Servaas. Ik heb er een stukje over geschreven:

Haags Speelkwartier - Leo Blokhuis - dejongenskamer.nl

Eigen pagina gemaakt over de Haagse beatband The Shane in 2016:

The Shane - Haagse beatband - dejongenskamer.nl

The Who in de Marathon - dejongenskamer.nl

Westend Drums - dejongenskamer.nl

De Rolling Stones in Den Haag - dejongenskamer.nl

__

Pagina over het controversiÍle nummer Venus van Robbie van Leeuwen - dejongenskamer.nl

__

Persoonlijke, maar ook historisch verantwoorde keuze voor een dubbel-cd

Den Haag Beatstad nummer 1!

De Haag - 1964/1985

00 - Tielman Brothers - Rock Little baby of mine
01 - Q65 - The life I live
02 - Gruppo Sportivo - Tokyo
03 - Earth & Fire - Memories
04 - Golden Earrings - Please go
05 - The Motions - It's gone
06 - Golden Earrings - Sound Of the screaming day
07 - The Incrowd - I'll be free
08 - Golden Earrings - That day
09 - Shocking Blue - Long and lonesome road
10 - Gruppo Sportvivo - Rock N' Roll
11 - De Clicheemannetjes - Lekker legbad
12 - Sandy Coast - True love, that's a wonder
13 - Groep 1850 - Mother no head
14 - Sandy Coast - Medley - Subject of my thoughts - Summertrain - Just a friend
15 - The Motions - Wasted words
16 - Q65 - You're the victor
17 - Golden Earring - Radar Love
18 - Bolland en Bolland - You're in the army now
19 - Gruppo Sportivo - I shot my manager
20 - Shocking Blue - Venus
21 - Q65 - Ann
22 - Bob Barbeque Willy Wouldbe plus Agaath - Bla bla bla
23 - Earth & Fire - Weekend
24 - Gruppo Sportivo - Disco really made it
25 - Golden Earring - When the lady smiles
26 - Bojoura - Dream man
27 - Golden Earring - I've just lost somebody
28 - Supersister - She was naked
29 - Greenfield & Cook - Only lies
30 - Golden Earring - Twilight zone
31 - Urban Heroes - Habadabariwikidi
32 - Q65 - I was young
33 - Livin' Blues - Wang dang doodle
34 - Sandy Coast - Capital punishment

99 = Bonus = Klein Orkest - Oh, Oh Den Haag

[ 2017: Dacht nog aan de Haagse (punk)zanger Ton van der Meer, maakte met Peter Koelewijn onder meer 'Ik heb niks aan m'n leven (Kommer en kwel) - 1979'. Ton is begin april 2017 overleden. ]

__

Het is nu januari 2013 en er ligt een voorstel van een docu-maker voor een tv-serie over Den Haag Rockstad Nummer 1!

__

__

Update december 2014. Compilatie gemaakt van Den Haag Popstad Nummer 1 op Vimeo, 40 minuten.

Shocking Blue, Willy and his Giants, Bojoura, The Golden Earring(s), Kane, Livin' Blues, Anouk, Greenfield & Cook, Sandy Coast. Urban Heroes,The Motions. Taymir, The Shane, Earth & Fire, Burma Shave, Kern Koppen, The Tielman Brothers, Supersister, Hallo Venray, Di-Rect, Bob Barbeque en Willy-Would-Be plus Agaath, F, Groep 1850, Bolland & Bolland, Harry Jekkers, Gruppo Sportivo, The Deaf, The Incowd, Q65.

__

Update voorjaar 2015. De invloed van de indorockers op de Haagse popmuziek is onmiskenbaar, maar die is nog wel wat de nuanceren en te relativeren. In Nederland is de rock-'n-roll nooit echt aangeslagen en de Tielman Brothers hebben eigenlijk nooit in Den Haag gespeeld. Pas in 1965 maakten ze hun entree op Scheveningen. Dat de indorock-bands geen grote successen in Nederland boekten, wordt wel geweten aan een vorm van discriminatie: men moest dit soort muziek niet van Indo's. Ik betwijfel dat dit een grote rol speelde. Bij een groep teenagers waren wel Amerikaanse rock-'n-rollers populair, maar mogelijk niet de indorockers omdat het vooral instrumentaal was en kennelijk niet interessant genoeg. Wel was er een link met de Engelse Shadows. De jeugd anno 1960 was nog niet massaal toe aan popmuziek en de echte explosie zou pas in 1964/1965 losbarsten met de komst van de Beatles en de Stones.

__

Update 2016. Mijn voorstel voor een documentaire over Den Haag beatstad nummer 1! uit 1992 heb ik nu online kunnen zetten. Met dank aan Peter Scholten.

Den Haag beatstad nummer 1! - Voorstel docu 1992

__

Paul van Riet heeft door een duwtje van mij zijn radio-docu's over onder meer de Haagse popbands Q65 en The Motions weer online gezet. Ook heeft hij het interessante, vierdelige programma Den Haag popstad nummer 1! op zijn website geplaatst. Met veel obscuur platenmateriaal. Aanrader. Even naar beneden scrollen.

Music Time Machine - Diverse audio-programma's - Paul van Riet - paulvanriet.nl

__

De beoogde documentaire DNHaag over de Haagse popgeschiedenis van de Rotterdamse filmer Peter Scholten voor Omroep West, met financiering van het Mediafonds, gaat definitief niet door. Ergens terug bij af, maar Wil Wissink, de zoon van wijlen gitarist Willy Wissink, is bezig met een bioscoopdocumentaire met als titel Rock City en gaat over de oude Haagse pophelden en waar ze nu nog (muzikaal) mee bezig zijn. Ik hoop er het beste van.

___

November 2016

Bert Nieland stuurde een linkje naar een pagina van de Leidse Courant van maandag 26 augustus 1968. Dat weekend was er beide dagen op het Haagse Malieveld het popfestival 'Electric Pop Circus'. Op het verder mij onbekende evenement was de Move de hoofddact, maar was het fetival een fiasco. Op de foto is Bert de jongen met het gestreepte shirt aan, hij was toen 15 jaar en was er met zijn broer. Bedankt Bert!

Link naar bron fotoscan - Pagina Leidse Courant - Maandag 26-08-68

___

2017

De zoon van Willy Wissink (overleden) van Willy and his Giants, Wil Wissink is bezig met een grote docu over de Haagse pop/rock-periode van de jaren zestig en zeventig. De titel is Rock City en in de beoogde bioscoopfilm laat hij de oude rockers zien met waar ze nu mee bezig zijn. Maar al een hele tijd niets meer over dit project vernomen.

___

September 2017

Ik ontving een mail over een tweedelige tv-documentaire over de geschiedenis van de Haagse popmuziek en of ik vanwege mijn site verder van gedachten wilde wisselen. Altijd. De werktitel van de docu is 'Van Indo-rock tot Anouk-rock'. Lengte 2 x 50 minuten en wordt uitgezonden door de AVROTROS in de serie Best. De documentaire moet eind 2017 klaar zijn.

Het wordt denk ik een docu zonder subsidie en met snel werken. Ben benieuwd, gebeurt er eindelijk toch nog eens wat. Beter laat dan nooit, beter iets dan niets. Wordt vervolgd.

_________________________________

DirkJan Vos: d.vos35@chello.nl

(Amsterdam - Den Haag 1960)

_________________________________